2015. április 11., szombat

Pikíroztam, palántáztam

Na tehát lássuk a palántanevelés stációit: a zömét március 8-án vetettem el, a paprikák nagy részét a konvektoron tartottam.
Ami a paprikákat illeti, igazán kétféléért rajongok, a kápiáért és a pritaminért. Volt itthon mindkettőből vetőmag, a kápiából egy szem sem kelt ki, az Alexander pritaminból talán 4 db. A többi sem nagyon acélos, a Berényi (fehér tv) egy szemet sem volt képes kikelteni, az Amy (fehér csípős) alig 2-3 satnyaságot produkált, pedig mindegyikből legalább 10-10 szemet vetettem, egyedül a Cece teljesít jól a fehérek közül. Mérgemben március közepén elmentem a gazdaboltba és vettem Greygo pritamint és Kurtovszka kápiát, betoltam vagy 30 szemet a vetődobozba és irány a konvektor. Na a kápia 3-4 napon belül nagyrészt kikelt, a pritamin viszont vonakodott, kellett 2 hét, míg elindult, igaz, aztán az is többségében kikelt. A szebb kápiákat tegnap már kettesével pikéroztam, ahogy Anyukám mondja, a pritamint még hagyom néhány napig erősödni. Most így néznek ki, ezek a Kurtovszkák:



A középső dobozban a Greygo-k. Nem sokkal kisebbek, mint a mellettük lévő, 2 héttel korábban vetett egyéb paprikák: fűszerpaprika és Choco Bell. Ez utóbbit próbaképpen vettem, fekete termése lesz, a magok kb. fele kelt ki.



Egyébként tavaly ilyentájt is kb. így néztek ki, csak az volt a probléma, hogy egy hónapra rá is ilyen kis bonsaiok maradtak. Majd most meglátjuk, mi lesz, tápoldatot is vettem nekik, szóval lehet fejlődni, mert fagyos szentek után aki bújt, aki nem, mennek a putriföldbe.

A paradicsomoknál egy kicsit jobb a helyzet, nagyobb volt a kelési arány, bár egy hónap után azért ezek sem nagyon acélos darabok. Három fix fajta van, amiket évek óta vetek: Cherrola, Lugas és egy nevenincs óriás. Most lesz még Marmande is, mert maradt tavalyról magom, de nem igazán karakteres és ez pusztul le elsőként, ha valami megtámadja. Tavaly volt San Marzanom, gyönyörű, amíg a víz el nem rohasztotta. Az idén is lesz, mert bár az ízétől nem vagyok elájulva, de mivel a többséget nyersen egészben teszem el, ez a formája miatt jól üvegezhető.


Nagy részüket már kettesével nagyobb edénybe ültettem.


Ezek itt a Lugasok, egyesével.

Az idén vettem kipróbálásra két fekete fajtát, az Osu blue-t és a Chocolate cherry-t, a magok fele kelt ki, talán az Osunál több is, kíváncsi vagyok, mi lesz belőlük.

Van még egy nagy ismeretlen: a Chilimagtól rendeltem a magokat és kaptam ajándékba ún. parimixet, el is vetettem egy részét, nagyon jól keltek, szinte mindegyik kibújt, csak az a kérdés, hogy mi lesz belőlük.

Hatféle sárgadinnyét vetettem: Galia, Muskotály, Tétényi csereshéjú, Jumbo és két mézdinnyének nevezettek, egyik sárga, másik szinte piros bélésű. Most még nagyon szépek, nagy részük ki is kelt, ez tavaly is így volt, aztán végül nem lett belőlük semmi, kis csökevényes növények lettek, többségük szeptemberben akart virágozni. Most a komposztot szaporítják.


Azt tervezem, hogy május elején, ha az időjárás is engedi, a nagyobbacska paradicsomokat kiültetem, mert ebben az egyszobás lakásban már nemigen fér el ennyi palánta. Aztán a felszabaduló helyre vetem el a késői káposztát, kelkáposztát, karalábét és bazsalikomokat. Szóval ez az én tervem és reménykedem, hogy az öreg kaporszakállú nem fúj bele a nullás lisztbe, mert akkor jaj neki.

3 megjegyzés:

  1. Nekem annyira nem akartak kikelni a paprikák, hogy végül a helyükre pikíroztam a paradicsomokat. Aztán meg a feltörekvő paradicsomok mellett mégiscsak kikeltek a paprikák, van amit szétültettem, van amit úgyhagytam, úgyhogy nálam nem parimix, hanem paraparikamix van :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ami nagyon foghíjas lett, abba én ugyanolyan magot vetettem. Sajnos a paprikák utálatosak, mert legalább 28 fok kell ahhoz, hogy rendesen meglóduljanak, különben csak lapítanak. A mixest egyébként én is gyanakodva nézem, mert az egyik inkább néz ki padlizsánnak, mint paradicsomnak, legalábbis így, 4-5 leveles állapotban. Különben a paprikákat lehet kettesével hagyni és kiültetni is, még támogatják is egymást.

      Törlés
    2. Igen, én is mindig kettesével ültetem ki a paprikákat.
      Na még sok érdekes kiderülhet erről a mixről :)

      Törlés