2015. szeptember 8., kedd

Befőzés minden mennyiségben

Ez a hétvége teljes mértékben a befőzésről szólt: őszibarack és paradicsom. Mint azt már előre sejtettem, az őszibarackot sikerült letudni, de paradicsom még rengeteg van, részben zölden. Főleg a San Marzano-n van sok termés. Meglátjuk, hogyan vészeli át ezeket a hideg éjszakákat, mert bizony Putrifalván 5 fok alá süllyed éjszakánként a hőmérséklet.

Őszibarackot az idén egyféleképpen tettem el: mivel nem magvaváló, lehámoztam a magról a gyümölcshúst, beletömködtem az üvegekbe, kicsi citromlé a tetejére és irány a befőző automata. Meg kell jegyeznem, az őszibarack nem volt jó minőségű, a héját még alig lehet róla lehúzni, de a mag körül már rohadt. A maradékból osztogattam és eszegetem is minden este.

Ami a paradicsomot illeti, nem csak a palántákkal, az eltevéssel is túlzásba estem. Eredetileg csak nyers paradicsomot akartam eltenni paradicsomlében, aztán a szép nagyokat sajnáltam ledarálni, ezért feldaraboltam és sütőben megsütöttem fűszernövényekkel, beüvegeztem, majd ez is ment az automatába. Lett néhány üveg paradicsomlé is, ami kimaradt az egész parik feltöltése után. Kétszer csináltam házi ketchupot is, mert amikor a San Marzano nem túl szép darabjait ledaráltam, nagyon jó sűrű leve lett, ebből készült. Lett néhány kis üveg aszalt pari is.

Indul a befőzés:



Mivel vasárnap hűvös volt, így cipekedésre szántam el magam, a megállapodott befőtteket hazahoztam. Itt szembesültem kis konyhám szűk korlátaival.


A szörpöknek már kiürítettem a kis szekrény alsó polcát, mert az asztal alján már nem férnek el. A kamrapolc is jól megtelt, pedig a putriban még 50 üveg vár szállításra. Hát ez durva lesz. Nem tudom, hol fogom a kimaradókat elhelyezni. Még a polc tetejére is pakolnom kell. 

A helyzetet csak rontotta Anyukám körtefája, amely az idén rekord termést produkált (rekord kicsit is), s mivel a családban senki nem eszi a körtét, így az összes a hűtőszekrényemben landolt utóérlelésre. Ha minden jól megy, még októberben is lesz belőle. Csak a hűtőszekrény nyög nagyokat.



A többi meg az ablakban érik:



A hajnalka is beindult, egyre szebb:


2 megjegyzés:

  1. Ha jól emlékszem, már nem nagyon kell "haza"vinned nagy mennyiséget, mert egy éven belül a Putri lesz a "haza", nem?

    VálaszTörlés
  2. Bizony, ketyeg az óra:-) de azért még a következő termésig ez a haza.

    VálaszTörlés