2017. augusztus 19., szombat

Így ünnepelek én

Habár ez nem a munka ünnepe lesz, nagyon változatos program-kínálatot állítottam össze - magamnak. Lesz itt paradicsom befőzés- és sütés, cukkinireszelés, uborka kovászolás,  ha marad sütőkapacitás és még tudok mozogni, akkor dobok egy ünnepi sütit is, mert egy csomag gesztenyemassza ott kókadozik a hűtőszekrényben. Bónuszként meghajtom a befőző automatát a fenti javakkal.


A paradicsomok egy része kissé égett volt, remélem csak az és nem a paradicsomvész nézett be.


Ahogy levágtam a hibás részt, alatta rendben van. Azért a biztonság kedvéért végigmásztam a paradicsom bokrok alját és a letermett ágakat a csoffadt levelekkel együtt leszedtem és  a növényeket bepermeteztem. Paradicsom vészre utaló jeleket nem találtam a bokrokon, csak az egyik szár volt kissé bebarnulva, de nem foltosan, hanem az egész. Már mindent az erős napsugárzásra fogok.


Ezeken kívül más úgysem maradt meg. A sütőtök még tartja magát, 6 tököcskét engedtem nevelni, azok már szépen sárgulnak. Valamelyik nap a sok új hajtást levagdostam, akkor szembesültem vele, hogy stikában még másik két tök is nagyra nőtt már. Ezeket meghagytam, legfeljebb nem érnek be.


A néhány megmaradt karalábé nem akar fejesedni és csupa heg az egész növény. Ebből sem lesz házi vegeta.




1-1 kelkáposzta és karfiol maradt meg, de nem néznek ki jól, az üvegházi molytetűn kívül is még jónéhány dög látogatja szorgalmasan őket.


A sárgadinnyék is kezdenek beérni, már a kezemben maradt egy Tétényi csereshéjú meg egy másik kacifántos nevű (Retato degli ortolani - fene bele, aki kitalálta), nem vagyok tőlük elájulva, de muszáj volt leszedni, mert már valakik lyukat rágtak beléjük.


Répa és gyökér igazán "szép" termés lett, a két nagy csimbók a répa, a kicsi a gyökér. Gyökér.



A citromfű és a menta nagyon megsínylette a telet, alig akart kikelni, ami kibújt, az is gyorsan elszáradt. A múltkor tövig vagdostam mindet, most kezd elfogadható leveleket hozni. Máskor eddigre már másodszor is visszavágtam, olyan mennyiség volt.



Van egy kis levendula bokrocskám, tavaly és előtte is már egész szép termést szedtem róla, az idén ő sem akart kihajtani, mostanra eddig sikerült felküzdenie magát.


Nagyjából ennyi a termés, a gyümölcsfák semmit nem adtak, szóval ez az év sem a jobbak között fog emlékeimben élni. S ezt még a sok uborka és paradicsom sem fogja megszépíteni. Na megyek és bánatomban betolok egy adag muszakát.

5 megjegyzés:

  1. Ősszel hoztam Abéliát, az néz ki így. Összeszedte magát annyira a fagy után, hogy akkora mint egy éve volt. Most egy ága száradt el.Levágtam. Élt. Viszont nőni nem akar, gondolom ez is nagy küzdelem volt neki.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tulajdonképpen nem is tudom, hogy a téli zord hideg vagy az áprilisi hó és fagy intézett el így mindent. A levendula mindig is egy kis nyamvadt bokor volt, ennek a gyengélkedése nem lep meg, de a citromfű és a menta szinte kiirthatatlan, a kerítés mellett volt egy hatalmas bokor, az ki se hajtott, úgy megsértődött. Furcsa egy év ez.

      Törlés
  2. Szia! Szerintem a mínusz 20 tette tönkre a fűszernövényeket. Eddig minden évben rendszabályozni kellett a citromfüvet és a mentát, hogy ne terjedjenek túl a számukra kijelölt helyen, az idén a citromfű ki sem hajtott, a menta pedig olyan ritka lett, épphogy előbújt egy egy szál. A rozmaring teljesen feladta, pedig szép nagy 5 éves tő volt, és kifagyott a levendula is. Nagyon megritkult a több éves snidling is és az idén nem is virágzott.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. No igen, pont ezen lepődtem meg én is, hogy még ezek az igénytelen, kiirthatatlan növények is sínylődnek. Igaz, nálam a rozmaring csak egyszer élte túl a telet. Hiába, ez völgyzugoly, nálam még csak-csak, de pl. a falu széli házaknál már nem is gazdálkodnak, 2-3 évenként minden kifagy, még az eper is. Az én házam a völgy mélyén a patak partján van, kissé védettebb hely, de az ilyen nagy hideg ezt is megviseli. A citromfű most kezd szép hajtásokat hozni, de a menta elég rusnya, nagyon hamar felmagzik. A levendula talán összeszedi magát. A kakukkfüvet irtani szoktam, most azt sem kell. Reménykedjünk együtt egy jobb évben:-)

      Törlés
  3. Ami kibírta, az a kakukkfű. az oregánó.További jó kertészkedést és reménykedjünk, hogy idén jobb telünk, jövöre jobb évünk lesz.

    VálaszTörlés