2017. november 3., péntek

Utolsó utáni simítások

Akár abba is hagyhatnám, mert nagyjából minden rendben van, de olyan szép idő van, hogy élvezem a kint létet. 



Most már nagyon hamar sötétedik, öt órakor már szürkület borul Putrifalvára.



Ma tovább sepregettem a lehullott leveleket, bár ez elég felesleges munka, mert még folyamatos az utánpótlás.


Mivel még sosem töltöttem ennyi időt ebben az időszakban itt, így most van lehetőségem kipróbálni, mi lesz a felrotált földre hordott levelekkel tavaszra. Remélem, könnyen  be tudom majd szántani. Levágtam a megmaradt rengeteg petrezselymet is és szétszórtam, jó zöldtrágya. Kicsit aggaszt, hogy nagyon gyomosodik minden, de már sem kiszedni, sem kapálni nem lehet ebben az időben.



Még egy utolsó kísérletet tettem a növényi maradékok elégetésére, egy része elég vizes volt, az nem égett el. Nem akarok telelőhelyet hagyni a kártevőknek.



Találtam még egy kis purhabot, kifújtam az egyik oszlopfőre, hogy ne fészkeljenek oda a madarak. Most úgy néz ki, mintha odahánytam volna. 



Mivel rövidlátó vagyok, okulát meg hiúságból nem viselek, ezért csak akkor vettem észre a rengeteg gombát, amikor őrjáratoztam a kert alvégén.


A putrit 2 gázkonvektor fűti. Némi meglepetéssel tapasztaltam, hogy még ebben az enyhe időben is milyen sok gáz megy el. Október 18-án cserélték le a gázórát és az imént néztem, 56 köbméter fogyott, pedig csak temperálásra van beállítva, 18 fok van a lakásban. Csak este, ahol leülök, ott kapcsolom egy kicsit feljebb, hogy azért mégse fázzak. Szóval szerény számítások szerint is egy ilyen enyhe hónapban elmegy 100 köbméter. Vajon mi lenne itt -20 foknál? Pesten is konvektor van, de csak 1, úgyhogy annak a fogyasztása a leghidegebb hónapban sem lépte túl a 100 köbmétert., így valahogy nem érzékeltem annyira az arányokat. Pedig ugye minden ajtó és ablak ki van cserélve. Legalább a padlást szigetelni kéne, ha itt akarnék lakni. Érdekes, hogy mennyire tartja magát a köztudatban, hogy a vályog milyen jó hőszigetelő. Pedig a tégla jobb. Na és a sárral tapasztott padlás a gázóraszerelő szerint csodásan tartja a meleget, én meg a konvektor leállásakor szinte érzem, hogy a hűvös levegő lezúdul a mennyezetről. Vajon miért él az emberek fejében ez a tudat? Vagy talán annyit számított, hogy a régi parasztházakat fatüzelésű kályhával vagy kemencével fűtötték? Más melegérzetet adott? Biztosan. Hosszú életem folyamán mindenféle fűtéssel volt tapasztalatom: széntüzeléses kályha, fatüzeléses kandalló, olajkályha, konvektor, cirkó és egy darabig laktam távfűtéses lakásban. Ez utóbbi volt a legmelegebb, talán túlzottan is, de az biztos, hogy a széntüzeléses kályha mögötti saroknál nincs kellemesebb.

4 megjegyzés:

  1. Nálunk két konvektor van a két szobában, ha melegít, azaz felfűt meleg van, ha leáll nincs. A két kályha nagyobb meleget ad. Vagy folyamatosan 3-on kellene tartani a nagyszobában vagy nappaliban, akkor egyenletes meleg lenne ott? Ki kellene próbálni. Valaki családi házas mesélte a konyhát nem fűtik,mert főznek ott, az melegít. A nappaliban éjjel-nappal hármason van, hálót nem fűtik. Érdekes lehet. Nálunk nyitott a padlás, ez elődök alászigetelték emiatt, nem is húz. Viszont a házat alábetonozták, no ez hideg, nem is merek földön tornázni, alám kellene még szőnyegeket tenni. A falak tartják a meleget. Szerintem a régieknél a kályha, a földes padlózat azért természetes melegtartók voltak. Ha mozgok nem fázom, ha olvasok takarom magam, így elvagyok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nálam is 3-ason vannak, most ez 18 fokot tud tartani, csak ott kapcsolom 4-re, ahol este ülök. Bár néha még azt sem, mert betakarózom. A konyhában meg nem főz állandóan az ember. A főzés nem sokat jelent, de a sütő használata jól bemelegíti. Persze amint leáll, azonnal le is hül. Mivel a konyha a két szoba között van és nincs külön fűtése, így az mindig hidegebb, főleg, hogy ott a bejárati ajtó. De hát ez a típusú ház és a gázkonvektor ezt tudja. Szerintem az nem jó, ha egy helyiséget nem fűtenek, könnyebben bepenészedik, mert most még nem, de hidegebb időben nagy hőmérséklet különbségek lesznek az egyes helyiségek között.

      Törlés
  2. Kellene egy jó cserépkályha a konyhádba az melegítené azt is és a szobát is. Az elődeink míg nem voltak kályhák állítólag a nagyszobai konvektorral fűtötték át az épületet, akkor a hátsó szobák zártak voltak, még elkészületlenek.Számláról nem beszéltünk...Ha én a konyhában tüzelek kályhával, akkor lejjebb teszem a konvektort mert jól felfűti a szobát is a konyhai meleg. Ahány ház, annyi helyzet. Viszont egy igaz: a gáz drága.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát kéne, de az több százezerbe kerülne, hely sem igen van rá, aztán meg vághatom a fát vénségemre. A szomszédaim egy része is, bár van konvektor, fával tüzelnek, az sem olcsó.

      Törlés