2012. szeptember 24., hétfő

Vetésnapló

A hozzám közel állók elcsodálkoztak: amikor kertes házban laktunk, úgy kellett kikergetni a kertbe, egyáltalán nem érdeklődtem a kertészkedés iránt. Több hetes morgással kísértem az éves penzumot: mindig nekem kellett leszedni az 5 bokor ribizli termését. Aztán végre elköltöztem és jó sok évig folytattam a panel-patkány életformát, majd ismét egy fordulat és vettem egy putrit. Ami még csak rendben is lenne, de elkezdtem veteményezni és kertészkedni. Most meg ez a vetésnapló. Először csak homályos elképzeléseim voltak, hogy ez mire is lesz jó nekem. Főleg a tenyészidő érdekelt, pl. ha egy krumplinak 110-125 nap az érési ideje, akkor mikor szedhetek már újkrumplit, meg ilyenek. Pontosan felírtam, hogy mikor, mivel permeteztem, gyomirtóztam, stb. Ez az idén kifizetődött, mert sem az őszibarackom nem volt tafrinás, sem a paradicsomot nem vitte le a paradicsomvész (persze lehet, hogy ez a nagy szárazságnak is köszönhető, akkor a gombás betegségek lassabban terjednek.) Felírtam azt is, hogy mikor vetettem el a magokat palántának, de mivel rengeteg volt, ami nem kelt ki és újra ültettem, egy idő után elveszítettem a fonalat, hogy melyik héten miből vetettem a ki nem kelt után. Szóval kész káosz lett. Persze a kertben is így jártam az uborkával, tökkel, cukkinivel. Amint lehetett, elvetettem, nehezen vagy nem is kelt ki, aztán meg annyi termés lett a végén, hogy nem tudtam vele mit csinálni.

Titokban azt remélem, hogy a vetésnapló csiszolgatásával előbb-utóbb valamiféle termelés-optimalizálást tudok elérni. Persze az öreg kaporszakállú még így is beleköphet a levesbe és hol ebből hol abból túltermelés lesz, mint az idén az  őszibarackból, de talán a napló segítségével sikerül az ilyen "baleseteket" minimalizálni.

A neten olvasgatva összegyűjtöttem a tippeket a palántaneveléssel kapcsolatban, jövőre már ezt is tudatosabban fogom csinálni és a módszereken is változtatok. Eddig porcelán csészékbe és kis keltetőtálcára vetettem, jövőre megpróbálom a petpalack-módszert, hátha erősebb palántákat tudok nevelni, mert általában elég véznák, így hosszú időt vesz igénybe a megerősödésük, ami késlelteti a termés beérését.

A naplóba széljegyzetek is kerülnek, ezek szubjektív megjegyzések a növények és termések minőségével kapcsolatban. Pl. egyik évben nagyon megtetszett a sárga cukkini a tv egyik főzős műsorában. Csakhogy ott kis aranyos bébicukkinik voltak. Nosza vettem magot, mindet elvetettem, ami mind ki is kelt. Persze ennyi cukkinit nem tudtam elfogyasztani még úgy sem, hogy egy részét lefagyasztottam, sőt még a kenyérbe is belesütöttem állagjavítónak. Aztán az lett a vége, hogy a nagy példányok megromlottak. "Okosan" komposztáltam, azaz beástam a földbe. Abban az évben korán jött az első fagy. Az összes dísztök lefagyott. Azokat is elástam. A következő évben kb. 6715 tő tökfélének látszó valami kelt ki, de mivel mindenhol kelt, nem tudtam megkülönböztetni az általam vetett magoktól és hiába irottam, minden tele lett valamivel, amiről zöld lombos állapotában nem tudtam, hogy mi az. Aztán hozott termést, Tökkelütött lett: a dísztök feleségül vette a sárga cukkinit és valami szörnyű hibrid született, hatalmas zöld és sárga hosszúkás, szemölcsös valamik. Mivel az egyik ismerősnek épp volt két malackája, hát volt helye a tökkelütött cukkininak.

A vetésnaplót nézegetve rájöttem egy probléma lehetséges megoldására: a tökfélék, főleg az uborka, nagyon gyorsan nőnek és ha pl. 2 hétig nem tudok menni leszedni, akkor hatalmasra nőnek, azzal meg már nem lehet mit kezdeni. Az uborkát kétnaponta kell szedni, ami normál üzemmódban megoldhatatlan, de mindig augusztus első két hetében megyek szabira, mi lenne, ha akkorra időzíteném a termést? A vetésnapló alapján tudom, hogy kb. 8 hét az érési ideje, jövőre megpróbálom úgy elvetni a magot, hogy a termés nagyja ekkorra érjen be.

Nna, majd jövő augusztusban beszámolok az eredményről.

4 megjegyzés:

  1. Ma végre volt időm az elejétől végigolvasni a történéseidet.Szinte visszaigazolásként érnek a bejegyzéseid.Szintén több évtizedes panellétből - évekig csak hétvégenként,"nyaralónak" mondott - vályogház szétrombolása, majd lassú újraélesztése, kegyetlen sok meló, pénzről nem beszélve....De akkor is megéri!..Annyira lehet élvezni az ilyen kis házikót, a kertet, a szép környéket, a tiszta levegőt, a határtalan szabadságot, és az állandó munkálkodást.Persze, hogy teljesen "meghülyültem",néhány éve végleg leköltöztem......Nógrádba! Üdv földim. Eszter

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Eszter! (Édesanyámat is így hívják:-) Már én is nagyon szeretnék "igazi" földid lenni és végleg leköltözni, hogy ne kelljen vasárnaponként búcsút inteni a kis putrimnak. Bár fűtésszezonban a levegő nem mondható éppen tisztának, de a többi előny mellett ezt elviselem.

      Törlés
  2. Á, én is naplózok. Vagy inkább naplóztam,s a palántákkal én is megszívtam. Ides Rúzsámnál olvastam a petpalackos módszert, igen ezt én is kipróbálom, s milyen egyszerű. Így nem lett nekem padlizsánom, s hogy kiürült a kert, azaz a veteményektől megtisztíttatott, na most dekidurálta magát. Mondja a szomszéd du. ebből nem lesz semmi,de lett tanulság, hogy így kell palántát nevelni. Nekem ez sem kevés.Azok a disznók,legalább ők jól jártak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, de azért szeretném optimalizálni a termelést, mert nemcsak fáradságos, de drága és időigényes is. A palántákat valószinűleg én fojtottam vízbe, nem is egyszer és a pet-palackban jobban fogom tudni kontrollálni, mert látom. Aztán meg a piacon vettekből sem az lett, amire számítottam. A befőzés sem öltött még ilyen méreteket sohasem, de sajnáltam volna veszni hagyni a termést. Jövőre ezt is át kell alakítani, mert 2 hűtőszekrény megy teljes töltettel. Pl. lecsót, tököt lehet üvegbe is eltenni, stb. Hiába, a tapasztalat megszerzése időbe telik, de minden évben egy kicsit jobban csinálom - remélem:-)

      Törlés