2012. október 1., hétfő

Itt van az ősz....

Ilyenkor már nem sok mindent kell csinálni a kertben, itt lenne a hétvégi láblógatásnak az ideje - gondoltam este 11-kor, amikor befejeztem a sokadik adag paradicsom befőzését. Elfogyott az összes, több mint száz üveg, mind telepakolva a kiskert ajándékaival, nem csoda, ha így néz ki a kamra:



Azért az a huncut kert dugdosott még rejtett kincseket, de én persze rátaláltam:



Nagyon sok minden termett, de hogy ez az év mégsem volt jó, abból is látszik, hogy még mi minden lehetne, ha... Ezek a paprikák már nem fognak megérni.



A sárga koktélparadicsom töveit már kiszedtem, mert mint őrült, ki letépte láncát, eszelős tempóban bokrosodott, virágzott és tele volt zöld paradicsomokkal. Ezek sem fognak már megérni.



Amire nem vagyok büszke és nem is értem, miért történt, de a patisszon nem ért be, pedig lett volna ideje. Viszont táplálékul szolgált a második generáció krumplibogárnak.



Ami viszont kellemes meglepetés, az a sárgadinnye. Amikor megvettem a putrit, beszéltem egy helybeli kertésszel, hogy mi terem jól és mi nem. A nemek között volt a dinnye. Persze én makacs kálvinista lévén azért tavaly bepróbálkoztam a sárgabélű görögdinnyével és négyféle sárgadinnyével. Tavaly volt 1 db szép görögdinnyém és 2 db nyeszlett sárgadinnyém a mézdinnyéből. Ettől akár el is mehetett volna a kedvem, de  én akartam még egy esélyt adni. Hát júniusban még szemüvegben kellett gyomlálnom, nehogy a satnya dinnyepalántákat is kiszedegessem. Aztán júliusban megbokrosodtak, augusztusban és szeptemberben pedig ontották a termést. A görögdinnyének nem volt elég vize és ideje, úgyhogy abból nem lett szinte semmi, a sárgadinnyék közül pedig 3 fajta nemigen prosperált, vagy nem érett meg, vagy érés helyett egyből rohadt, de egy fajta, a mézdinnye rengeteg gyönyörű nagy termést adott és mind a 14 db egytől egyig finom és lédús volt, nem olyan, mint amit a piacon veszünk. (Szégyenszemre holland vetőmag.) Így néz ki belülről:





Ennek ellenére úgy döntöttem, új év, új esély, jövőre újra megpróbálom, hátha a többiből is lesz valami, csak ez az év nem volt kedvező a jó terméshez.

Így hát már csak ezek a tökfejek hédereznek a kertben, bár ez sem lesz jó termés, mert egy részüknek már elszáradt a kocsánya és még szinte zöld a tök. Azok biztosan nem lesznek jók. Egyet azért hazahoztam, majd lemeózom.




Persze nemcsak a tököcske, hanem jónéhány üvegecske is fővároslakó lett a hétvége után, karom leszakadt, mire felcipeltem az emeletre a kocsiból, most jól kinéz a polc:


És végül egy füstös életkép a péntek esti faluról (ez az égetésnap).




2 megjegyzés:

  1. Ha péntek, akkor nálunk is füstbe ment terv a mosott ruha kiteregetése( meg még a hétfő is ilyen).Na ja, nem is a fűtésszezon a "hátrány" hanem ez a két égetős nap. Boldog, boldogtalan éget(ne), de nem várja meg, hogy megszáradjon, hanem zölden, hagy füstölődjön...Az eper folyton termő, vagy mi, hogy ilyenkor is van gyümölcs rajta? Patisszon helyett padlizsán talán...A sütőtök még nálam sem érett be valahogy,uborkám még teremget,meg pár tő paradicsom, de már szinte mindent kihuzigáltam a kertben. Persze a répafélék még a földben vannak. Két nap alatt rengeteg eső lezúdult, ez pont jól jött nekik.
    Ígéretes a kamrapolcod, jó sok mindent elraktál télire, Te is. Eszter

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Persze padlizsán, csak éppen azon gondolkodtam, hogy miért is nem ültettem patisszont. De már emlékszem, korábbi években nagyon későn érett be, többsége elrohadt, nem is érett meg.
      Fűtésszezonban is rossz a levegő, de én olyankor ritkán járok le, teregetni meg nem szoktam, ott nem mosok.
      A répákat már szeptember elején felszedtem, mert tiszta hangyaboly volt, és elkezdett repedezni. Felelevenítettem nagymamám "receptjét", a sérült répákat és petrezselyemgyökereket ledaráltam, sót kevertem hozzá és így tettem el. Nagymamám még üvegbe se tette annakidején, hanem csak egy műanyag mércés edényben tartotta.

      Törlés