2013. január 15., kedd

Elkészült a beültetési terv

persze nincs ez kőbe vésve, de gondos számolgatás után ezekkel tervezem az idén betelepíteni a putrikertet. Azt olvastam valahol, hogy 1 fő éves zöldségszükségletének előállításához elég 30-50 nm, persze csak ha nincs benne tök, krumpli meg ilyen terjengős cuccok. Nekem lesz kb. 250 nm, remélem, elég lesz.

Az alábbi magokat fogom elvetni (szántás után a kertet középen végigtaposom, az a járda és ott húzgálom a locsolócsövet, két oldalon pedig vannak a sorok, egyenként kb. 3 m hosszúak).

petrezselyem                     2 sor
répa                                 1 sor
cékla                                1 sor
zöldbab                            1 sor
vöröshagyma                    2 sor
zöldborsó (támaszon)       1 sor 
retek 2 féle                       1 sor
saláta, karalábé                1 sor (ezekből nem kell sok, a karalábét majd kitűzdelem, elég 6-8 fej)
tarka kifejtőbab                8 bokor
vesebab kifejtő                 1 sor
kukorica                          2 sor
krumpli                            20 tő (az idén nem veszek vetőmagot, megpróbálkozom a saját terméssel)
uborka rajnai fürtös          2 tő (ez majd csak csalamádéba lesz, mert eltenni túl nagy)
uborka csemege               3 tő (ezt csak júniusban vetem el, hogy az augusztusi szabadság idejére érjen meg)
tök                                  1 tő (4-5 db)
sütőtök                            1 tő (6-8 db)
cukkini                             1 tő (6-8 db) - ennyi termést várok tőlük

Az alábbi palántákat pedig magam nevelem, ami végképp nem sikerül, azt majd a piacról pótolom:

lugasparadicsom              2 tő (ez a legjobb enni)
balkonparadicsom           3 tő (ez kis helyigényű, bő, húsos termése van)
Black prince                    2 tő (ez jó leves)
Marmande                      2 tő (ezt gondolom napon szárítani)
koktélpari                       2 tő (ezt szeretem a legjobban enni)
saját óriás pari                4 tő (ebből lesz a sűrű paradicsomszósz)
fehérpaprika Garai          5 tő (befőzni és lecsónak)
fehérpaprika Bácskai      5 tő (töltött paprika és lecsó)
paradicsompaprika         2-2 tő (kétféle magom van, imádom enni)
kápia                              4 tő (paprikakrém lesz belőle)
fűszerpaprika                  4 tő (ennyi elég egy évi pirospaprikának)
karfiol                             6 fej (még sosem próbálkoztam vele)
lilakáposzta                     3 tő (ebből mindig pároltkáposzta lesz karácsonykor)
korai káposzta                3 tő (ez megy a csalamádéba)
késői káposzta                3 tő (ebből szokott lenni a káposztás kocka)
padlizsán                         6 tő sötétlila, ez megy télire és krémnek
padlizsán                         4 tő világoslila, ebből muszaka lesz, meg persze krém is
görögdinnye                    1 tő (sárgabélű fajta, csak úgy kisérletképpen, bár nagy helyet foglal el)
mézdinnye sárga              5 tő (tavaly ez gyönyörű és finom volt)
sárga baseball                 2 tő (ebből tavaly sem lett semmi)
narancsbélű                    2 tő (ez valamiért nem érett be)
zöld mézdinnye               2 tő (ez tavaly kipusztult)

Minden évben próbálkozom fűszernövények keltetésével, több-kevesebb sikerrel. Bazsalikom és majoranna mindig kell, ha nem kel ki, legfeljebb ez is a piacról jön.

Tavaly elhatároztam, hogy csináltatok néhány támaszt és amit lehet, azon nevelek fel (zöldborsó, karóbab, uborka). Ha nem készül el (mert erre mindig van esély), akkor már kitaláltam, hogyan tudom áthidalni a problémát.


S hogy ez a kis könyvecske hogyan kerül ide? Hát ez a tudástár. Ide gyűjtöttem össze a befőzéshez való recepteket, hogy egy helyen legyenek. Eddig csak kinyomtattam a netről, aztán hurcoltam magammal és sosem ott volt, ahol kellett. Ezt most magamnál hordom és bármikor bárhol lapozgathatom.

Így készülök én az új mezőgazdasági idényre.

8 megjegyzés:

  1. Szeretném kérdezni, hogy honnan veszed a vetőmagot? Mostanában sokat olvastam arról, hogy a boltban kapható magvak így-úgy kezelve vannak, nem túl egészségesek. Ajánlják, hogy az ember próbáljon meg eredeti, nem nemesített, nem kezelt és nem módosított vetőmagot venni. Mi erről a Te véleményed?
    Erzsi

    VálaszTörlés
  2. Kedves Erzsi! Vetőmagot tecsóban, gazdaboltban, Baumaxban szoktam venni. A boltban kapható magok valóban kezeltek, ún. csávázottak. Ez az eljárás védi az érzékeny magocskákat a betegségektől. Ha ez nem lenne, a kikelési arányuk alacsony lenne. Arról még sosem hallottam, hogy ez egészségtelen lenne. Hiszen ez csak egy mag, amiből növény nő, azt megpermetezem, ami szintén egészségtelen, de nincs más választás. A gyógyszer is egészségtelen, károsítja a májam és a vesém, mégis beszedem, ha kell. A pesti levegő sem túl egészséges, mégis azt szívom. Ez van. Nem hiszem, hogy a zöldségfélék esetében találsz "eredeti" vetőmagot, hiszen mindegyik nemesítés folyamán jött létre, gondold el, mennyi fajta paradicsom létezik. Mindegyiket nemesítéssel állították elő. Gyümölcsfák esetében már hallottam ősi fajtákról, a szőlők esetében is pl. az Othello ún. direkttermő, de vadparadicsommal még sosem találkoztam. Szerintem nyugodtan vedd meg bárhol a vetőmagot, ha valamelyik termése megtetszik és ízlik, abból mossál saját vetőmagot jövőre.

    VálaszTörlés
  3. Kedves Putrinka!
    Persze, a nemesítés csak javít a növényen, de a génpiszkálás nem! Konkrétan azt hallottam/olvastam, hogy az a bizonyos multinacionális géntechnológiai óriáscég kaparintotta meg a magyar vetőmagpiacot, akinek a nevét most nem akarom leírni. Semmit nem akarnék megenni, ami tőlük származik.
    Én most azon gondolkodom, hogy a Tápiószelei Génbankból rendelek, nézz utána, ha esetleg nem ismered (Agrobotanikai Intézet vagy Növényi Diverzitás Központ címen), nem génpiszkált, eredeti tájfajták magvait tartják a génbankban, felbecsülhetetlen érték, amit ott őriznek: a Kárpát-medence növényvilágát! Szóval tőlük lehet kérni magvakat (tavaly ingyen volt), ha érdekel, vedd fel velük a kapcsolatot idejében, mert sok a megrendelésük. De néha rendeznek magbörzéket is, ott is érdemes cserélgetni, kérincsélni.
    Szóval én idegenkedem a tecsós (baumaxos, gazdaboltos, mindegy, mind ugyanazt árulja) vetőmagtól, ennek ellenére tavaly én is azokat vetettem el, mert akkor még nem néztem utána alaposabban a dolognak. De ez csak egy információ Neked, azt vetsz el, amit te akarsz.
    Erzsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Erzsi! Köszi, ezt a beszerzési forrást nem ismertem. Nekem semmi bajom nem volt eddig a tecsós magokkal, többségüket Magyarországon állítják elő. Bár megjegyzem, a legszebb termést a holland vetőmagok adták. A magbörzéken ugyanúgy nem tudod, mit kapsz és az honnan származik. Szóval én nem agyalnék ezen annyit. Abba pedig belenyugodhatsz, hogy dehogynem eszel génmódosított termékeket, hacsak nem kizárólag biopiacról vásárolsz és nem ellenőrzöd a húsok származási papírjait az üzletben. És vajon a kenyér milyen alapanyagokból készül, gondolj csak arra, miért nem termesztik manapság az ősi gabonafajtákat, vagy pl. a tej miből van (hacsak nem a tehéntől kapod egyenest). A margarinról és az étolajról nem is beszélve. De persze igazad van, ahol lehet, védekezzünk az ártalmas anyagok ellen.

      Törlés
  4. Szia, olvasgattam nálad visszafelé is, és olyan jól éreztem magam itt. Köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy jársz néha erre, bár titokban abban reménykedtem, hogy nem adtad fel az első sikertelen próbálkozásnál az álmodat. De talán idővel mégis találtok egy kis házikót...

      Törlés
  5. Kipróbálásra tavaly először ültettem hüvelyes zöldborsót,mármint aminek a zsenge hüvelyét kell megenni.Ha szereted a párolt zöldségeket, ajánlom ha még nem termesztettél ilyet. Picit blansírozva fagyasztottam le, pár pillanat alatt megpárolódik és isteni télen is.A másik a JOKER salátauborka, amit szívesen ajánlanék, friss salátának, kovászosnak, téli savanyításra, és a fagyasztóba legyalulva salátának. Csak sokat kell locsolni, ahhoz, hogy szép nagyra, húsosra, ropogósra nőjjenek.
    Egyébként én ott veszek magocskákat, ahol csak találok és megtetszik. Szerintem sem szabad azon agyalni, hogy milyen módosított, stb. Lassan levegőt sem szabadna már vennünk, hisz talán már az a legegészségtelenebb. Eszter

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ilyen zöldborsómagot még nem láttam. Mindig zsenge borsót keresek. Salátauborkával meg nem merek kezdeni, mert tavaly is megjártam, akkorák lettek, hogy a végén jó sokat ki kellett dobni. Locsolni meg nem tudom folyamatosan, mert pont ebben a növekedési időszakban csak kéthetente járok le. Uborkasalátát is ritkán készítek, tavaly még kovászost sem csináltam, pedig tavalyelőtt finom lett. Nem is tudom, miért, valahogy így alakult.

      Törlés