2013. február 24., vasárnap

Nem bírtam ki

hogy ne kezdjek el magot vetni. Pedig megfogadtam, hogy március eleje előtt nem teszem. Úgy látszik, ébredezem a téli álomból. Persze ez az egész magvetés is csak a türelmetlenség és a frusztráció miatt van, mert eddig még sohasem sikerült fűszernövényt termesztenem (pedig Jamie Oliver szerint ez a világ legkönnyebb dolga, csak odaszórok egy kis földet és már kész - na persze, csak nem nálam). A kertemben azért van jó sok kakukkfű, zsálya, citromfű és menta is, de ezeket mind palántaként vittem, aztán ahogy terebélyesedtek, úgy ültettem szét egyre nagyobb területre. Most meg már irtani kell őket, olyan agresszíven kezdik megszállni a kertet, főleg a menta, a sötétben bujkáló. Jó hosszú gyökeret ereszt, aztán jön a felszinre. Most éppen a nem kevésbé agresszív homoktövissel harcolnak. Azt hiszem, közéjük kell vágnom az ásóval. 

Talán két éve sikerült 1 nyomorult tő bazsalikomot és majorannát magról felnevelnem. tulajdonképpen nem is kellene több, ennyiből még szárításra is jutott, pedig rengeteg paradicsomot tettem el és abba mindig tettem. Szóval most itt tartok:


Időközben pedig a magokat is beszereztem az idei évre és most magvetéshez való földet is találtam, A pet-palackok is gyűlnek a szekrény tetején, szóval indulhat a szezon. Nagyjából ezek a kiválasztottak:


Persze ez még nem minden, mert vannak tégelyek is fűszerpaprika, kápia és óriásparadicsom magokkal, amiket már a saját termésről gyűjtöttem, illetve még a putriban is van uborka, kelkáposzta, tök, különféle babok, stb. Most hogy nézem, cukkininek is kell lennie valahol, mert biztosan vettem azt is. Csak azon csodálkoztam, hogy a jobb alsó padlizsánt egyből a földbe javasolja vetni. Eddig mindig palántáztam. Na majd jól megpróbálom. Vettem még másik két fajta padlizsánt is. Tavaly a világos lilából volt két palántám, de valahogy nem értek be, pedig a sötétlilával egyidőben ültettem. Kétféle paradicsompaprika is van, mert szeretem. Eddig még sosem lett rendes termésem. Vagy nagyon apró maradt és nem érett be, vagy az esőzés és vihar intézte el. Az idénre megint száraz és forró nyarat igérnek a meteurológusok, akkor pedig ősszel lesz kárpálódás és jó hosszú kárlista. Az ünnepnapok is rosszabbul jönnek ki, mint tavaly.

Persze ez még messze van, a közelebbi probléma az, hogy megint nem sikerült ősszel felszántatni a kertet. Pedig ezt a talajt igazán őszi szántással lehet rendesen művelni. Ezt persze gyakorlatból nem tudom, csak olvastam, mert még sosem jött össze az őszi szántás. Most meg jó sok hó esett, mire az elolvad és rá lehet menni a talajra, biztosan április lesz. Ez még nem is lenne baj, de akkor meg szántás után azonnal rotálni kellene, mert ha a bűti szelek kiszárítják, akkor majd nézhetem, hogy mit tudok vele kezdeni. Bezzeg ha még mindig panelproli életet élnék, nem lenne ennyi gondom. Milyen unalmas is lenne.

10 megjegyzés:

  1. Mi is már két éve nem tudunk őszi szántatni: először a nagy szárazság miatt, most meg a sár miatt. És igen, ha végre eljön a szántás ideje, muszáj egyből nekilátni, nincs megállás. Mi ehhez képest egy unalmas panelélet??

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez az átka a távolságnak. Ha nem ül ott az ember ostorral a kezében, akkor nem működik semmi. Volt olyan év, hogy szántás után kalapáccsal!!!! vertem szét a nagyobb rögöket, hogy valamit tudjak bele ültetni. Tavaly a kert alsó részét nem is tudtam felrotálni, akkora buckák maradtak a szántás után, hogy nem bírt vele a rotakapa. Oda ültettem a sütőtököket. Azok nem panaszkodtak.

      Törlés
  2. Nálam még csak terv a jövőhétre: közeli város, palántaföld beszerzés, aztán indul a magocskát elrejtése.
    Ősszel nagy mákom volt szántás terén, épp otthon voltam, mikor a szomszédban szántottak és egyszerűen nem engedtem el a kis traktoros embert, hogy jöjjön hozzám is, hiába kezdett már szinte esteledni!.
    Viszont a kert két szélén málnasor van, kis epres, gyümölcsfák, meg piszke, ribiszke bokrok, na azon a részen felásni szoktam a szabad helyeket, azzal bizony elmaradtam.
    Még panellétem idején, az általában hosszú hétvégés március 15-e ünnepe számomra szinte időzített bomba volt: a beszerzett dughagyma, sárgarépa- petrezselyemmag csomagokkal irány a "nyaraló"! Gereblyézés és ültetés, ha úgy adódott, hát szemerkélő esőben is.
    Most persze már falusiként, bármikor unalom űzhetek, ha az időjárás engedi :) Eszter

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bevallom, nagy részét a tecsoban szereztem be, a többi Baumax. Nálam is minden bokor és fa a kert szélén van, hogy középen lehessen szántani. Nekem is márc. 15 van előirányozva első leruccanásnak az ágvágó társaságában. Muszáj azt a néhány fát metszeni és lemosópermetezni. Persze ha az időjárás így folytatja, akkor utászcsizmában, mert jó nagy sár lesz. Én is szereztem dughagymát, fehéret, még ilyenem nem volt. Most a kocsi csomagtartójában kuksol, mert itt a lakásban 1 nap alatt elkezdett csirázni.

      Törlés
  3. Majd írjál, milyen lesz, lett a fehérdughagymás történet. Boltokban már láttam fehér színű "vöröshagymát", gondolom ez lesz Neked is belőle, de még nem főztem ilyennel és nem is ettem. Fehérként csak a gyöngyhagymát ismerem, szoktam (magról) ültetni, savanyításhoz.
    Ha jó véleményed lesz a fehér hagymáról, következő évadban én is ültetek. Eszter

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Titokban abban reménykedem, hogy szép nagy hagymák lesznek. Tavaly a vöröshagymám is szép volt és kísérleteztem sonkahagymával is. Az is jó nagyra megnőtt, de kifolyt a szemem a pucolásakor és valamiért elég hamar rothadásnak indult, úgyhogy az is a mélyhűtőben végezte kisütve. Főként a savanyúságokba gondoltam a fehéret. Gyöngyhagymát én is szoktam, de tavaly lekéstem a savanyításhoz megfelelő méretet, viszont az összes paradicsomfélébe tettem belőle, amit befőztem. Tavalyelőtt meg csak annyi lett, hogy egy kis üvegnyi savanyúságra futotta. Az viszont finom volt (Stroganoff bélszinbe pazaroltam:-)

      Törlés
  4. Olvass bele az Öngyógyító kiskert c. könyvbe, lehet, hogy van más megoldás is. Én még csak most tanulmányozom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mivel kapcsolatban gondolsz más megoldásra? Elhatároztam, hogy az idén én is próbálom gyógyítani a kertet, főleg talajtakarással és már elterveztem, hogy a sorok közé vetek spenótot, amit később belekapálok zöld trágyaként. A másik tervem a lucerna, azt olvastam, sok nitrogént tud megkötni a gyökerével. Másodvetésként fogom a megüresedett részeket bevetni vele. Tavalyelőtt egy kis darabon vetettem már mustármagot, aztán azt is jól beleástam. Örültek a paprikák a következő évben. Tavaly csináltam komposztgödröt is, bár abból most még nem lesz semmi. Eddig a zöldség- és gyümölcsmaradékokat közvetlenül elástam, mostantól az is megy a komposztba. Lehet, hogy azt a rengeteg gyógynövényt is fel lehetne használni talajtakarásra, csak még nem találtam ki, hogyan vagdossam össze. A patakpart meg tele van csalánnal, majd azt is hasznosítom ilyesmire.

      Törlés
  5. A körömvirág illetve büdöske is nagyon hasznosak, (látványnak sem rossz) szinte bekereteztem velük tavaly a kertet, meg választónak is két veteményes pad közé.
    Volt év, hogy csalánt áztattam vödrökben, hogy majd azzal a lével locsolok, gyógyírként.
    Na a nagy melegben, pár nap után olyan büdös volt, hogy gyorsan gödröt ástam kiöntöztem és jól betakargattam földdel, hogy ne érezzük a szagát.Ezt többet nem! Eszter

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Büdöskét én is szoktam ültetni, sőt magot is szedtem kb. 1 cipősdobozzal. Az első évben még valami más hasonló virágot is ültettem a veteményesbe (a nevét már nem tudom), na volt is meglepetés. Egyszer csak húzgálom ki a répát és halk, diszkrét csörgést hallok. Mivel okula nélkül rosszul látok, hát megfordultam és közelről megszemléltem a virágot. A tetvek csámcsogását hallottam. Egy délután alatt elintézték az egész sor virágot. Szinte hártyáig lerágták a leveleit. Gyorsan befűtöttem nekik, de a répának meg a többi zöldségnek semmi baja nem volt.

      Törlés