2013. szeptember 25., szerda

Ősz van

Beindítottam itthon a fűtést. A hét végén már a putriban is begyújtottam esténként, főleg az első este, mivel 15 fok volt mindössze. A befőzést is befejeztem, feldolgoztam a még használható paradicsomot, körtét, mos tmár csak a szőlő és a birsalma van hátra, na meg citromfüvet, mentát és zsályát is kell szárítanom.
A kertben már csak néhány tő paradicsom van lábon, nem túl jó állapotban, szinte mindegyik repedezik a sok esőtől, utána pedig rohadásnak indul. A futóbab is hajrázik, és minden héten van 1 fej szép karfiol. Érdekes, hogy egészen más íze van, mint amit a piacon veszek. Pedig kinézetre hasonló, szép tömött feje van, igaz, nem hófehér, de azért nagyon finom. Termett 3 szem fehér padlizsán, megsütöttem és fűszeresen hússzeletekre kentem, sajttal megszórtam és megsütöttem. Nagyon finom lett, bár nem volt neki az az igazi padlizsán-íze.

Végre megszületett a komposzt-tároló:



Dönci a daráló már meg is kezdte a vastagabb ágak előkészítését a komposztba:


Ekkora kupacot csinált a levágott sövényből:


Majd rétegezem a felszedett paradicsommal és egyéb növényi maradékokkal. Egy kérdés van még nyitva: vajon ez a biokerítés is mehet a komposztba?



10 megjegyzés:

  1. Szia, szerintem nyugodtan belerakhatod a büdöskét. :) Azzal számolj viszont, hogy elképzelhető, hogy egyes beérett magok túlélik a komposztálást és ahová leteríted a kész komposztot, ott ki fog hajtani.

    VálaszTörlés
  2. Na, az biztos, hogy kihajt. Nálunk is hajtott ki idén ilyetén módon bársonyvirág, sőt még most is virágzik, hiszen meghagytuk. Amúgy szerintem is mehet a komposztálóba.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak azért hezitálok, mert indexes topikban láttam, hogy mások sem teszik bele, volt aki külön próbálkozott a komposztálásával. Eredmény jövőre.

      Törlés
  3. Én meg hiába vetem, akkor sem kell ki. Minden más rendben van, de a büdöske sehogy sem akar a kertben nyaralni!
    A paradicsom szára nem lett beteg? Mert akkor nem szabad a komposztba tenni.
    Laci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A büdöskét vetés után szoktam locsolni és amíg kicsi, gyomlálom is, aztán ha megnő úgyis talajtakaróként szétterül.
      A paradicsom egy része elszáradt, de betegséget nem véltem felfedezni. De a kórokozóknak a komposzt belsejében lévő hőmérséklettől el kellene pusztulniuk. Remélem, ők is tudják:-)

      Törlés
  4. Én azt olvastam, hogy a paradicsom szárát, gyökerét nem szabad a komposztra tenni, mert a termését kivéve minden része mérgező. Ki kell szárítani és elégetni, a hamuját viszont nagyon jó a virágoskertbe szétteríteni, mert sokkal szebb, élénkebb színük lesz a virágoknak illetve a gyümölcsfák, bogyósok tövére tenni, úgy hogy a hóra teríted!
    Nekem is most száradnak a felszedett paradicsomtövek. A hatásáról tavasszal, nyáron tudok beszámolni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ilyet még nem olvastam, úgyhogy megy a komposztba. Tavaly is minden növényi maradékot beletettem, de olyan kevés komposzt lett az egészből, hogy nem volt érdemes kilapátolni. Azt viszont tapasztalatból tudom, hogy a paradicsomszár már megszáradni nemigen fog ilyen időjárásban, úgyhogy az elégetése is kétséges lenne, főleg azért mert november 1-jén tervezek utoljára putritúrát. Tehát a hóra terítést sem tudnám megoldani. Az is kérdés, mire nézve mérgező: mert ha a lótetűre vagy a csigára, akkor nem nagy baj. Tényleg, csiga elleni védekezésre is ajánlják. (Nevelőapám, aki egyébként vegyészmérnök, jót derül az ilyesmin, na persze ő a Calgont és a szalicilt is ostobaságnak tartja:-)
      A blogmotor meg monnyon le!

      Törlés
    2. Az egyik barátom kertészmérnök, ma rákérdeztem, hogy beletehetem-e a paradicsomot a komposztba..azt mondta ne tegyem bele. Mindenesetre én kipróbálom a hamu hasznosítást... van 2 rózsám, ami olyan egyszínű lett..pedig az egyik rózsaszín a másik meg lila... az idén mind a kettő egyforma fakólilaként virított.

      Törlés
  5. Ez nem volna baj, mert hiszen a Büdöske egyfajta növényvédelmi szerepet lát el.

    VálaszTörlés
  6. Éppen ezt akartam írni, a biokertészek ajánlják a vetemény közé, mint védőnövényt. Ha meg kikel, ki lehet majd gyomlálni. Már, ha nagyon zavar.

    VálaszTörlés