2013. szeptember 2., hétfő

Rejtélyek

Kukucs! Hát ott meg mi kandikál ki a levelek közül?


Jól meglepődtem. Még soha nem volt karfiolom, de az idén korait és későit is vetettem-ültettem. A korait palántának neveltem, a későit pedig helyre vetettem. A koraiból olyan laza, gyanús szinü termés lett, kissé bűzlött is, így aztán az összeset kihúzgáltam. A nagyobb probléma azonban az volt, hogy képtelen voltam a molytetvektől megvédeni. Szinte elfehéredtek tőlük a levelek, ha meglebbentettem őket, akkor felhőben szálltak fel. Hiába permeteztem, locsoltam hideg vízzel, még csak megritkítani sem sikerült. Most úgy látszik, az esők és a hűvösebb idő valamit javított a helyzeten. Teljesen nem tüntek el, de a helyzet most már kezelhető. Le is vettem az első termést, nagyon szép, tömött fej, majd a hét végén meg is kóstolom.

Az idén mutatott először termést a 3 éves kis áfonyabokrocskám. Rengeteg volt rajta, így nézett ki:



Aztán a következő alkalommal teljesen üres volt a bokor, de még azt sem feltételezhettem, hogy valami miatt lehullott, mert az alja teljesen tiszta volt. A nyomorult nyestekre gyanakszom.

Tavalyelőtt ősszel Édesanyáméktól kaptam két kis törökmogyoró sarjat. Édesanyámnak van egy hatalmas bokra, már korábban is kaptam sarjakat, de valamiért elpusztultak. A mostaniak nagyon szépen megerősödtek, de gyanakszom rájuk, mert úgy néznek ki, mint az eperfa. Anyukám szerint a környékükön sincs eperfa, egyébként is, amikor kiásták, teljesen mogyorónak nézett ki. Most alaposan megvizsgáltuk a két fát. Az egyik aljából jön ki egy hajtás, ami úgy néz ki, mint a mogyoró, a többi viszont fa formájú. Az a döntés született, hogy kapnak 1 évet, ha adnak termést, akkor kiderül az igazság, ha nem, akkor befűtök velük. Kész rejtély, miért nőnek ilyen gyorsan és fa formájúra. Anyukám szerint túl jó a földem. Eddig ugyanis homokon tengődött a növény.




7 megjegyzés:

  1. Paradicsom egészben eltéve: http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2013/08/paradicsom-egeszben-paradicsomleben.html
    mindenképp kipróbálom. Remélem ez a módszer bejön...

    VálaszTörlés
  2. Húúú, nagyon köszi, hogy gondoltál rám. Úgyis most indul a paradicsomdömping, én is kipróbálom.

    VálaszTörlés
  3. Most indul a dömping? Én már belefulladok a sok paradicsomba! Persze Nógrád az ország leghűvösebb helye, azon belül biztos egy még hűvösebb szegletben van a házikód. Az egész paradicsomos eltevés módszert a hétvégén indítom útjára.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát igen, minden nagyon le van maradva. Mondom, sok zöldparadicsomlekvárom lesz az idén:-) A putri egy völgykatlanban van, a múlt hét végén, amikor napközben azért 25 fok körül volt a hőmérséklet, éjszakánként simán 5-6 fok volt. Ez sajna nem kedvez az érésnek.

      Törlés
  4. A felhőben felrebbenő molylepkék az "amerikai kabócalepke" lehet. Különösen kedvelik a káposzta-féléket. (Durva felszivódó vegyszerekkel lehet védekezni elenük.)
    Nagyon finom paradicsomok teremnek amiből küldtél magot. Köszönöm!
    Laci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üvegházi molytetű néven ismerem őket, igazából nem lepkék, de minden évben ádáz harcot vívok ellenük, különösen a karalábét kedvelik, a káposztán kevesebb szokott lenni. De most a karfiolt teljesen ellepték. Durván védekeztem én is, felszívódó, sőt Karate is ment bele, de 1-2 napig elviselhető volt, aztán megint tele lett minden. Pedig még az ajánlott hidegvizes slagozás is megvolt minden nap. Úgy látszik, ez egy ilyen év. Örülök, hogy elégedett vagy a parikkal, nálam is gyönyörűek, de még alig érnek. Valószinűleg az ablakban végzik utóérlelésre.

      Törlés
    2. A Wuxal Ascofol-t ajánlották a paradicsomos fórumon az érés gyorsitására. A kolléga már akkor befőzte a parikat, amikor nálam még nem is értek. (A palánta fejlettsége és ideje is nagyjából egyforma volt.) Elég drága, de nagyon kevés kell belőle: 3 %-os töménységben kell permetezni két hetente a virágzás kezdetétől. Igy szerintem nálad is elég három évig egy literrel. Laci

      Törlés