2014. január 26., vasárnap

Milyen vetőmagot

vegyek? Ez fontos kérdés, mert hiszen csak hobbikertész vagyok, aki hét közben a munkahelyén ebédel, tehát a megtermelt javak nagy részét csak hét végén és szabadságos időben fogyasztom. Tehát olcsó vagy drágább, de minőségi vetőmag legyen? Főleg a tavalyi év kedvezőtlen palántanevelő időszakának tapasztalatai alapján bizonyos növényekből megéri a drágább, minőségi vetőmag. A tök- és káposztafélékből vagy hagymából eddig bármilyen olcsó vetőmagból megfelelő mennyiségű és minőségű termés lett, tehát azzal nem kell sokat foglalkozni, de itt van például a paprika. Nem elég, hogy csak későn lehet kiültetni, mert fagyérzékeny, de még a szeptemberi hűvöset sem szereti. Imádom például a paradicsompaprikát, de még egy évben sem sikerült szép érett példányokat nevelnem, pedig vett palántákkal is próbálkoztam. Másik kedvencem a Kápia. Tavaly 1 db piaci palántát vettem, szinte már virágzott, mégsem érett be, csak a termés fele. A fehérpaprika is minden évben apró marad. Így most ezekkel próbálkozom:


A másik nagy bánatom a padlizsán. Ezt is imádom, minden évben szép növényeket nevelek, de a beéréssel itt is mindig problémák vannak. Hiába na, nem egy nógrádi völgykatlanban kellett volna putrit venni. Most ezek lesznek sajátok, de minden évben szoktam még a piacon is palántát venni. Az érésen kívül nagy bajuk a krumplibogár. Krumpli már rég nincs a földben, a bogarak viszont mindig ellepik ezeket a növényeket, pedig addigra már szép, kifejlett példányok. Tavaly végül vettem néhány padlizsánt, abból lett egy kis padlizsánkrém télire, de azért jobban szeretnék a sajátból.


Érdekes módon a nagy termésmennyiség ellenére sok problémám van az uborkával is. A rajnai fürtös talán az egyetlen, amivel nem volt gond, de az meg akkora terméseket hozott, hogy nem fért az üvegbe, a végén egy csomó zöldmulcsként végezte. A finomabb példányokat soha nem sikerült megvédeni a lisztharmattól, pedig rendszeresen permeteztem. Nemrégen rákaptam az Indexen a kertészeti fórumokra és lelkes olvasója vagyok más problémáinak. Ott sokan esküdnek a Perez fajtára, most én is ilyet vettem és még egy másik fajtát is, az ellenállósága miatt. 


Az uborkáról jut eszembe egy érdekes dolog: én szinte csak sós-vizes uborkát teszek el, mert csak azt szeretem. Eddig minden évben probléma volt, hogy sok üveg felforrt, kifolyt a lé és a fedetlenül maradt uborka nagyon megpuhult. Tavaly ugye nem termett uborkám, így a piacon vettem kétszer is és azt tettem el. Egyik sem forrt ki az üvegből. Elgondolkodtam, hogy talán nem jó a leszedett uborkát azonnal eltenni, várni kéne vele 1 hetet, hogy veszítsen a nedvességtartalmából. Erre nincs tudományosan megalapozott magyará-zatom, de egy próbát megér.

Aztán ki tudja, lehet hogy minden csak füstbe ment terv lesz. Néhány napja feldobtam a lábam a fürdőkád szélére, aztán alig tudtam onnan levenni. Brutálisan beállt a derekam, alig bírtam megmozdulni, bevánszorogni a szobába, minden mozdulatra éles nyilallás volt a válasz. Még az ágyra lerogyás is fájdalmas volt, a forgolódásról nem is beszélve. Szerencsére másnapra jobb lett és legalább menni tudok, de azért néhány mozdulat nem esik jól. Szép kis kilátások a paraszti életre:-(

2 megjegyzés:

  1. Rég jártam már nálad, de csak húz a szívem, be-be nézek, mivel én is nógrádi vagyok (csak állandós, a mindennapi ebédemet is sajátból eszem). Igen, jól gondolod, a frissen szedett uborkát nem szabad csak 2-3 nap állás után eltenni télire, anyámtól tanultam:) a paprika termesztése nálam is gond, leginkább a fűszer és az almapaprika meg a cseresznyepaprika sikeres, a tv, paradicsom, kaliforniai nem bír megnőni vagy beérni.
    Nálam is igencsak figyelnek már a beszerzett magos tasakok ( leginkább garafarm és rédei) és már melegszik a palántaföld a radiátor alatt...a napokban indul a buli:)

    VálaszTörlés
  2. Nem korai ez még? Hacsak nincs fóliasátrad. Én csak nőnapkor szoktam elkezdeni magot vetni. Ilyenkor még nincs elég fény, hacsak nincs világításod is:-)

    VálaszTörlés