2014. január 27., hétfő

A paradicsom dicsérete

és szidása. Mert azért van baj vele elég. Először a tapasztalatok összegzése, már ami a tartósítást illeti:

A hajtások letörése és gyökereztetése sikertelen volt, tehát nem tudtam növényeket átteleltetni.
A tartósítást illetően főleg az egész paradicsomos dolgok érdekeltek. 3 módszerrel próbálkoztam.

1. Ecet+fehérbor keveréke: ezt több helyen is olvastam, tavaly is próbálkoztam, nem sok sikerrel. Jó kemény koktélparadicsomokat tettem el, mindegyik kirepedezett. A recept szerint le kell róla önteni az ecetes-boros keveréket és ki kell áztatni. Két nap áztatás után is ehetetlenül savanyú volt. Repertoárból törölve.

2. Egész hámozott nyers paradicsom paradicsomlében. Kétféleképpen csináltam: csak Na-benzoáttal, ez felforrt, a másik üveget kidunsztoltam, ez jó lett, ezt fogom még csinálni, csak rövidebb ideig dunsztolom és a paradicsomlét sem kell fűszerezni.

3. Sütőben olivaolajjal és fűszerekkel aszalt paradicsom. Ez is jó lett, csak ez inkább sült mint aszalt paradicsom, tényleg elég volt hozzá a saját leve és szépen el is állt. Ezt is csinálom, lehet, hogy a napon aszalt paradicsom helyett is, mert azt nem igazán tudtam még mire használni.

Már beszereztem az ez évi magokat: a Cherrola jól bevált, a legfinomabb a Lugas, a többi meg befőzni jó:



Tavaly sütöttem a sütőben paradicsomot reszelt zöldségekkel. Apró, olajban kisütött húsgombóccal nagyon finom. A család viszont a fűszeres paradicsomlé helyett natúrt szeretne... tehát ajánlom a paradicsomoknak, hogy legyen jó termés, mert nagy terveim vannak velük.

12 megjegyzés:

  1. Látom te sem pihensz... megnyugodtam, hogy nem csak én dédelgetem, válogatom a magokat. Azt hiszem írok erről 1 postot... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nos igen, már benne van a lábamban a boogie:-) .... vagy a lumbaho:-(
      Épp az imént írtam össze, hogy mi nincs még. Azt hiszem, kicsit megint megszaladt a kezem és dzsungel lesz, nem kert.

      Törlés
  2. Amúgy a hajtáscsúcsok, nagyon szépen elteleltek nekem, amíg vízben tartottam őkelméket... amint becserepeztem őket, elszáradtak. Lehet ez a titok nyitja?

    VálaszTörlés
  3. Szia! én minden évben kb 60-80 tő paradicsompalántát ültetek ki, amit magam nevelek. De jó módszer a saját mag szedése is. Akár a boltból vásárolt termésekből (zöldségesnél) is jó minőségű magokat nyerhetsz, szárítással, méghozzá nem is keveset. '1 paprikába, paradicsomba is sok mag van. próbáld ki! Ami a befőzést illeti, én paradicsomlét kb 40-60litert teszek el.Nos a legegyszerűbb módszerrel. A parikat négybe vágom és fazékba teszem, felteszem főni. Mikor rotyog kavargatom ne égjen oda.Majd botmixerrel összezúzom,és egy sűrű tésztaszűrőn át szűröm egy másik lábasba. Majd felforralom és nagyon alaposra mosott üvegekbe töltöm a forró lét. Azonnal lezárom az üvegeket, és száraz dunsztban hűlnek ki másnapig. Már egy jó ideje nem használok tartósítót semmibe, és nem forr fel egy befőtt, lecsó, ivólé, szörp sem. Jó munkát Szia Kriszta!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Kriszta, köszi a tanácsokat. A bolti paradicsomból és paprikából szedett mag nem mindig jó, mert nem tudjuk, hibrid volt-e. Jártam már így Kápiával, nem kelt ki. Most próbálkozom bolti fehérpaprika magjával, de ha jól emlékszem, akkor csak a 4 eresből szedett mag lesz jó. A sajátból szedett parimag a 3. vetésnél már nem eredményezett jó termést. Szóval mindkét magszerzési lehetőséggel élek. A paradicsomlevet én is nagyjából így csinálom, de még a tartósított is sokszor az üvegnyakban megromlik. Szóval én semmit nem merek natur eltenni, eddig még mindennel pórul jártam.

      Törlés
  4. Putrinka, nézz be hozzám, kérlek!

    VálaszTörlés
  5. Szerinted mennyire muszáj hámozni a paradicsomot? csak ízlés kérdése, vagy a tartósítás sikerébe is beleszól? tavaly tettem el pár üveget minden tartósítás nélkül, egész para meghámozva plusz forró paradicsomlé, és jól vannak még mindig, de bazi macerás egyenként forró vízbe csobbantani majd lehéjazni őket. Ráadásul szeretjük is a héját. Mit gondolsz?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elég macerás, de így olvastam a receptben, amiből csináltam. Szerintem azért kell, mert a paradicsom húsának állaga megváltozik, a héja pedig úgyis leválik róla, hiszen forró levet öntöttél rá. Meg is kóstoltad már, hogy tényleg jó-e? Mindig félek a tartósító nélkül eltett cuccoktól. Nálam még soha semmi nem maradt meg tartósítatlanul. Ebből is csak az lett jó, amit kidunsztoltam.

      Törlés
    2. Jut eszembe hámozás: a másfél literes forralóban felforralom a vizet, paradicsomokat a kocsányuknál és az aljukon is X-alakban bevágom egy éles késsel, annyi parit dobok egy nagyobb tálba, hogy a másfél liter forró víz ellepje. Pár perc után leöntöm a vizet, a paradicsomokat pedig így már könnyű lehámozni, mert a bevágás miatt szinte magától lejön a héj. Így nem kell egyenként vacakolni vele.

      Törlés
    3. nekem főleg azzal van bajom, hogy szétégetem a kezem amíg lehúzom a héjat (meg rengeteg idő, míg mindet bevagdalom x-be). Pont tegnap ettük az egyiket, annak sem volt semmi baja. A forró lé meg a dunszt egyben nem sok esélyt hagy a megromlásra szerintem.

      Törlés
    4. Igazad van, végülis nem kell meghámozni, mert legfeljebb ha lejön a héja, majd evés előtt eltávolítod. Ritkán dunsztolok, mert valahogy hiába van leírva hogyan és meddig kell, mindig úgy érzem, nem tudom kontrollálni. Például az egyik ilyen üveg paradicsomom kicsit szétfőtt, gondolom, túl sokáig dunsztoltam. Érdekes, hogy Neked meg a bevagdosással van bajod, nekem az pikk-pakkra meg:-)

      Törlés