2015. július 7., kedd

Hőguta

ezzel a szóval lehet legjobban jellemezni a hét végét. Pénteken mentem, 22 fok volt a házban, 1-2 órán belül felment 23-ra, gondolom, az ajtónyitogatás és járkálás miatt. Szombat reggelre 21 fokig hűlt, de aztán vasárnap délután már 24 fok fölött volt. Pedig igyekeztem tartani magam a szabályhoz, nem nyitunk addig ablakot, míg kint magasabb a hőmérséklet, mint bent. Szóval ennyit arról, hogy a vályogházban hűvös van. Na persze attól függ, mihez képest. De látható, hogy 2-3 napon belül ez is jól felmelegedne.

A meleg ellenére igyekeztem minden fontos dolgot elintézni. Első a paradicsom volt: kötözés, öntözés. Ez a Cherrola. Elég kis fürtjei vannak, de minden tő szépen növekszik.


Ez a San Marzano, már szép bogyói vannak.


Ezek a nem tudom mik, de szépen van minden tövön termés.


Ez pedig az Osu Blue. Van Chocolate cherry is, de annak a bogyója zöld. Ennél most nem fogom tudni, mikor lesz érett. Bele mégsem kóstolhatok, hogy megállapítsam.



Először is a málnát szüreteltem le, alig lett több 2 kg-nál. Mindből szörp lesz, kivéve egy kis dobozzal, ami a mélyhűtőbe került.


Aztán felszedtem a második vetés zöldborsót. a nevére nem emlékszem. Nem volt olyan sok termés rajta, mint az első vetésen. Szedtem hozzá még a harmadik eresztésből, mert már azon is voltak érett csövek. A negyedik, azt hiszem a Zsuzsi még a virágzásnál tart. Aztán ez lett a vége::


Aztán kicipeltem a slagokat meg a szivattyút és locsoltam egy jót. Nem sok örömem telt benne, a két megmaradt, eddig szépen fejlődött sárgadinnyém, ráadásul Galia volt, így járt:


A gyökere megvolt, nem volt elrágva, nem tudom, mi a fene végzett velük. Na a többi sem néz ki jól:


A két fej salátám és az 5 szál céklám még tartja magát: amíg a sütőtök le nem rohanja őket.



Ez meg a két tő uborka az 50-ből, amit vetettem. Ennyi kelt ki. A háttérben a limabab szintén nincs jó állapotban.


Aztán jobb híján kiültettem a késői káposztát, kelkáposztát és karalábét. Mivel nem megyek 2 hétig, mulcsom pedig nem volt, rögtönöztem. Bár van egy olyan érzésem, hogy ebben a hőségben nem fognak túlélni.



De hát ezen már meg sem fogok lepődni.

7 megjegyzés:

  1. A vályogban szerintem a klíma a lényeg, ha azonos is a hőmérséklet a panellel, mondjuk, de itt nem érezni, vagy inkább elviselhető, nem fojt. Én is sötétítek és zárok folyamatosan.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát a panelre már nem emlékszem, de itt a 80 cm-es téglafalú lakásomban 27 fokig lehetett segédeszköz nélkül bírni, tegnap este már 28 fok volt, de nem kapcsoltam be a klímát, feküdtem a vizes lepedő alatt. A vályogban is kb. ugyanez van, 25 fok felett már fülledt, kellemetlen a levegő.

      Törlés
  2. Úgy látom te sem unatkozol :D
    Leírnád, hogy hogyan készítetted a zöldborsót az automatával, illetve ha már raktál így el borsót régebben is mi volt a tapasztalatod? A zöldborsóról eléggé felemás infók vannak befőzés terén, inkább fagyasztják, mert sokaknak megromlott üvegben, emiatt nem mertem én sem abban elrakni. Még lesz termésem másodvetésből és egy próbát csak elraknék én is automatával. Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nos még én is csak először tettem el. Nem volt faxni, megmostam a borsót, 3/4-ig töltöttem az üvegeket, sós, pici édesítős vízzel felöntöttem, azt sem teljesen teli és 120 perc 95 fokon (elvileg 100-on kellene, de nekem nagyon erősen forrt és féltem, hogy az üvegek bánják). Ecetet feltétlenül tegyél bele az edénybe, mert az üvegek ronda homályosak lesznek különben. A lapkák újak vagy egyszer használtak voltak, alájuk tettem befőző fóliát. Befőzés előtt ezt a blogot tanulmányoztam: neki a zöldborsónál már voltak tapasztalatai is.

      http://tortafuggo.blogspot.hu/2012/11/befozoautomata.html

      Törlés
    2. Köszönöm! Biztos megcsinálom a próbát pár üveggel, jövőre így már okosabb leszek, addig is marad a fagyasztó.
      Van a facebookon pár befőzőautomatás csoport, ha érdekel szólj és küldöm a linkeket. Ott a lányok már nagyüzemben főznek be ezzel a masinával :D

      Törlés
    3. Azt megköszönném, mert ez a blog is hivatkozik rájuk, de nekem nincs face regem és nem néztem utána, hogy esetleg read only üzemmódban is működne-e.

      Törlés
    4. Nem biztos hogy látni fogod, mert ezek zárt csoportok és oda felvételt kell kérni. Amíg egy admin nem rakott be a csoportba addig semmi nem látható. Este küldök linkeket.

      Törlés