2012. október 3., szerda

Othello

Amikor megvettem a putrit, volt 4 szőlőtőke, ún. direkttermő. Két év után kettőtől búcsút vettem, mert bár rengeteget termettek, de mindkettő savanyú volt. A megmaradt kettőből egyik fehér, a másik kék. Az idén különösen a kék adott nagy termést:


Most így néhány év elteltével tudatosult bennem, hogy ez tulajdonképpen az Othello szőlő. Utána is néztem, mit jelent pontosan a direkttermő: tulajdonképpen a nem nemesített fajtákat hívják így, ezek a nagy peronoszpóra-járvány után kerültek Európába. Ellenálló fajták, nem igényelnek permetezést, én azért lemosó permetezést szoktam nekik adni. Bort tilos belőlük csinálni, mert az erjedés során túl sok metilalkohol szabadul fel, ami ugye mérgező. Hírhedt fajtája a Noah, mi persze Novának hívjuk és sok helyen isszuk is. Dédszüleimnek nagy szőlője volt, bort is csináltak minden évben, de valahogy úgy emlékszem, hogy az Othello valami finom vörösbor-alapanyag volt. Talán ők nem tudták, hogy öl, butít és nyomorba dönt. Nem rémlik, hogy a szellemi képességeikre rossz hatással lett volna, s mindketten 90 éves korukat jóval túlhaladva távoztak közülünk. Azért persze nem szoktan bort csinálni belőle, hanem megeszem. Az idén azonban rámrohadt volna, még úgy is, hogy kollégák is kaptak  egy keveset belőle:


Aztán véletlenül találtam egy érdekes receptet, kékszőlős birsalmalekvár. Mivel a szomszéd néni birsalmája éppen érett és most volt is bőven a fán, átkeltem a patakon és felszedtem a lehullott gyümölcsöt. A végtermék így néz ki: szerintem még vadhúshoz is jó lesz áfonyalekvár helyett (az egy nyamvadt áfonyabokrom nem kecsegtet sok jóval, azaz gyümölccsel)


Ja, és ezen a gusztustalan patakon keltem át:



S mivel még mindig itt vigyorgott a konyha sarkában egy halom birsalma,



így tegnap este nekiálltam birsalmasajtot főzni. Most formába öntve osztoznak az ablakpárkányon az érő paradicsomokkal:



11 megjegyzés:

  1. Az Otelló-ból lekvárt szoktunk csinálni. Milyen paradicsom van az utolsó képen? Laci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Laci, arra a ducikára gondolsz, melynek púpjai vannak? Hát nem igazán tudom, édesanyámtól kaptam a magját, ők minden évben ilyet termesztenek, mert hatalmasra nő és húsos, alig van leve és magja, így remek szósz lesz belőle, meg persze ivólé is. Enni is nagyon zamatos, én fel szoktam karikázni és füstölt fetát reszelek rá - tiszta hedonizmus:-)

      Törlés
    2. Kérhetek magot abból a fajtából? Laci

      Törlés
    3. Hát persze. Tegnap öltem le a képen is látható malackát és már szárad a bőre, akarom mondani a magja. Majd dobj egy levélcímet a mailemre és postázom. Valószinűleg szalvétástól együtt, mert olyan picik a magjai, hogy nem fogom tudni lekaparni róla.

      Törlés
  2. Hogy Neked még áfonyabokrod is van...,hatalmas területű lehet a kerted. A vegyes lekvárodnak gyönyörű a színe, jó ötlet. Nálam csipkebogyólekvár történet volt, az is jó kis elfoglaltság. A birsalmák meg a szobában a szekrény tetején illatoznak (gyerekkort idézőként). Majd kompót lesz belőlük, nem lett valami sok. Mitől gusztustalan a patak, a zöldes trutymó? Nem fogod elhinni, a kertek alatt nálunk is fut egy patakocska, azazhogy idén csak futna, de tök kiszáradt. Eszter

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Óh, a telek mindössze 720 nm és mivel lejtős, a házzal egyvonalban támfal van és csak a lenti részen termelek, ami nem lehet több 400 nm-nél, de hát sok jó bokor kis helyen is elfér:-)Különben mindenféle bokrom van: áfonya, fekete- és piros ribiszke, málna, eper, szeder, 2 kis mókusmogyoró, sőt a patak partján egy egész kis homoktövis-ligetecske.
      A patak pedig békalencsés és büdös, mert az alsóbb szakaszokat benőtte a gaz és nem tud lefolyni a víz rendesen.

      Törlés
  3. Én is szoktam Othellóból, illetve mifelénk Korminnak hívják, szőlőlekvárt főzni. A legjobban sikerült lekvárom, nagyon szeretjük (+ még az áfonyát is), és a birsalmát is... :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na ez eszembe se jutott... és hogy csinálod? Előbb főzöd és utána passzírozol és cukrozol vagy itt más a sorrend? Besűrűsödik rendesen vagy zselésítő is kell? Ha ennyi terem, jövőre és is megpróbálom.

      Törlés
    2. Nagyon munkás dolog a szőlő is és az áfonya is. Pont a magok miatt. Főzöm, aztán magokat válogatok. Passzírozni nem sokat szoktam, mert mi inkább dzsemnek szeretjük, tehát vannak benne gyümölcshús darabok. De ennek az az ára, hogy a magokat egyenként szedegetem ki. És igen, zselésítőt is szoktam hozzá használni.

      Törlés
  4. Majd jövök áfonya tapasztalatcserére, tettünk be egy bokrot. Kell mellé társ?

    VálaszTörlés
  5. Nem peronoszpóra járvány után került be hanem filoxéra!

    VálaszTörlés