2013. augusztus 9., péntek

Visszaszámlálás 2.0

Az ember mindig ácsingózik valamire: most épp elviselhető hőmérsékletre. Egy hete vagyok szabin, de eddig nem úgy alakult, ahogy elterveztem. Ebben a hőségben semmit nem tudok csinálni. Minden reggel 6-kor kelek, a kert egy-egy szegletét próbálom rendbe hozni. Utána locsolok, 8 körül megreggelizek, majd leszedem az épp aktuális termést. 9 óra körül bezárom az ablakokat és megkezdem az izzadást a házban. Sajnos a befőzés nincs tekintettel az időjárásra, így azt folyamatosan csinálnom kell. Igyekszem vagy este vagy reggel csinálni, utána kiszellőztetni. Eddig egész jól ment, de tegnap délutánra már 27 fok volt a házban. Reggelre is csak 25-re ment vissza. Talán ma már vége lesz a kánikulának.

Sajnos a fényképezőgép átjátszókábelét otthon felejtettem, így csak szöveg lesz - kép nélkül.

A kertben még mindig nem végeztem a gyomlálással. A patak és az árok állapota minősíthetetlen. A nyavalyás polgármesternek hiába írogatok, válaszra sem méltat. Hát ez a kétharmados hatalmi arrogancia. Nem mintha mást vártam volna. Látszatmunka csak a főúton folyik, a többi le van .... A kert patak felőli része betonkemény, még a gyomok is silányak. Ennek megfelelően se kihúzgálni, se kikapálni nem tudom. Egyelőre kartonlapokkal takartam le, hátha az segít valamit. A zöldségek-gyümölcsök a körülményekhez képest jól vannak, már amelyik megmaradt. A paradicsomok most kezdenek érni, a Cherrolát már eszegetem, a befőzni való még várat magára. Paprikám lett 6 db, pont két ebédre való töltött paprika lett belőle. Már felszedtem a karalábét, a céklát, a kifejtő bab egy részét. Uborka változatlanul nem terem, pedig locsolom. 2 sárgadinnyét szüreteltem, nem volt rossz, de a tavalyihoz képest ég és föld. Minden nap szedem a szedret, be is főzöm hol diabetikusnak, hol cukrosnak, hozzáadva a mélyhűtőből a ribizlit is.

Felszámoltam a háztartásomban lévő összes vodkát és gyümölcspálinkát, most érlelem belőlük a málna-, cassis- és szederlikőrt. Hát igen, lassan alkesz leszek. Minden reggel kóstolgatom a már kész eperlikőrömet, nagyon finom. Ma adtam a szirupot a zöld dióhoz. Talán karácsonykor már meg is kóstolhatom.

Napközben pedig a házban fetrengek, fúvatva a ventillátorral a levegőt a lábamra. Majdcsak vége lesz már ennek a hőségnek....

7 megjegyzés:

  1. Nagyon nagy találmány vot eleinknél a nyári konyha. Mi is megszüntettük sajnos, de hosszú távon valami hasonlót szeretnék valahol kialakítani, szabad téren, hogy legalább nyáron ne főjünk meg bent a főzéstől. Bár ilyen problámánk nincs, mert a lekvárokat mindig a Zuram főzi kint üstben.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem is van nyári konyhám, sőt kéménylyuka is van, mert az előző tulaj is ott főzött tavasztól őszig. De hát nekem még nincs Samum, a gáztűzhely meg a konyhában van, így egyelőre ez marad. Bár abban a nagy hőségben az sem lett volna lélekemelő, hogy tűzhelyen főzzem a lekvárt. Viszont az volt a ház leghűvösebb része, erősen gondolkodtam, hogy a délutáni alvást ott ejtem meg felfújható matracon, de aztán győzött a lustaság.

      Törlés
  2. Teljes megértésem a tiéd! Ettől csak a városi lakás konyhájában rosszabb a télirevaló feldolgozása. Vasárnap 14 kg saját paradicsom léként való eltevése és közben Tasziló az aszaló zümmögve szárítja a koktélokat... forróság és az egész lakást beterítő paradicsomillat. Egy darabig elviselhető. :)
    Most jön a szilvalekvárfőzés szezonja.
    A hőség nekem a gyönyörű dáliákat égette le, minden locsolás dacára... :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De Te legalább már eljutottál a befőzésig, nálam még csak a koktél érik, a többi zöld. Tavaly aug. 20-ára be volt takarítva az összes szilva és őszibarack. Most még mindegyik ehetetlenül kemény. Tegnap éjjel 5 fok volt. Ez nem segíti az érést. Majd úgy járok, mint tavaly, tonnaszám marad zöld paradicsom. De legalább a lakásban is csak 19 fok van. Még mindig jobb, mint a 27. Nálam is megy az aszalógép, mert a napra kitett paradicsom a negyedik napra megpenészedett!!!!! Azt hittem, rosszul látok.

      Törlés
  3. Érdeklődnék, hogy a tavaly elrakott sárga körtekoktél paradicsomod,meddig állt el az olajban. Rengeteg van belőle nekem, de aszalni nem akarok az idén többet...

    VálaszTörlés
  4. Semeddig. Felrepedezett és szétfolyt az olajban. Egyetlen darab maradt épen, azt kb. 2 hónap elteltével kivettem, betettem a hűtőbe és másnapra olyan lett mint a leeresztett lufi. Lé nem volt alatta. Aki ezt a receptet írta, soha ki nem próbálta. Többféle paradicsomot tettem el így, sőt az Anyukám is, mindketten így jártunk. Most kipróbáltam egy másik módszert: fele-fele arányban borecet és fehérbor. Direkt épphogy érett koktélparadicsommal kísérleteztem, 1 hét után ezek is kezdtek felrepedezni. Úgy látszik, nincs mód a paradicsom téliesítésére.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a választ. Akkor én sem kísérletezem. Aszalva viszont szépen tartják magukat az olajban.

      Törlés