2022. május 24., kedd

Van-e túl sok paradicsom?

Mondhatom, igen. Azt hiszem, idén erősen túltoltam a biciklit paradicsom-ügyben. A tavalyi fiaskó után, amikor mindössze 3 db saját palántám maradt meg, idén belecsaptam a lecsóba. Szereztem új fajták magjait, de voltak még régiek és néhány bolti is, lejárt szavatossági idővel. Bár az a tapasztalatom, hogy a paradicsommag nem tud olvasni. Úgy gondoltam, mindegyikből elvetek 4 magot, abból legalább a fele kikel és így mindegyiket meg tudom idővel kóstolni. Ez így szépen hangzik, ám néhány makacs fajta csak a harmadik újravetéskor szíveskedett kikelni magából. A másik probléma a sokféleség volt, így listát írtam, feltüntetve a színét, tenyészidejét és méretét. Aztán amikor a számláló 31-nél állt meg, rájöttem, hogy ez még akár balul is elsülhet. Mire mindet felneveltem és szétültettem, itt álltam 120 tő paradicsommal. Tízet elajándékoztam, a többit pedig elkezdtem kiültetni. 

Valamikor kiszámoltam, hogy kb. 25 tő paradicsom annyit terem, hogy nekem elég enni és befőzni is. Szóval most ülök a sámlin, böngészem a listámat, melyik parinak milyen igényei vannak, sakkozok a meglévő helyekkel, karókkal és arra gondolok, milyen remek dolog lesz a nyári hőségben ezt mind kötözgetni, hónaljazni és a betegségektől is megvédeni. Már a kutyafuttató kerítése mentén minden tele van, foglaltak a levert karók és még a hátsó kerítés oszlopai mellé is jutott. Kellene még egy csomó karó is, azt hiszem asztalos műhelyt kell nyitnom, tavaly ugyanis félretettem néhány deszkát, azokat most paradicsomkarókká vagdosom. Ma estére már úgy-ahogy lefogyott a kiültetendő mennyiség, ezért megszámoltam a maradékot. Hát még mindig van 50 darab. Ezek valamiért elég silányak, főleg a harmad-negyedvetések eredményei. Akár ki is lehetne dobni, de úgy döntöttem, adok egy esélyt, húzok egy árkot és egymás mellé beültetem őket. Amelyik megmarad és fejlődésnek indul, majd kap egy karót és élheti az életét. De akárhogy is, még ha csekély termés is lesz, akkor sem kell Spanyolországig menni a La Tomatinára. Ez egy paradicsomdobáló fesztivál, ahol kamionokkal szállítanak egy csomó paradicsomot egy kisvárosba, amivel aztán az emberek jól megdobálják egymást, paradicsomlében úsztatva magukat és a városkát is. Ne kérdezd, ez mire jó, a spanyolok ilyen furák.

Ja, azt már meg sem említem, hogy van még 7 féle paprika palántám is, mintegy 30 darab. S mire azokkal is végzek, addigra megnőnek a káposzta, karalábé, karfiol palánták és azokat is lehet kiültetni. Közben meg a többivel is foglalkozni kell, folyamatosan gyomlálni, a minap feltöltöttem a krumplit, közben leszedegettem a krumplibogarat és a petéket. Minden nap locsolni kell a borsót, retket, salátát, hagymát, lassan kikel a cukkini, uborka, cékla és néhány sárgadinnye. A kukorica és sütőtök nem kelt ki, azok is lejárt magok voltak. Már láttam néhány érett epret is. Mindezek közé még be kellett préselnem a bodzaszörpöt is, mivel az épp virágzik. Szóval lehet, hogy kissé túlvállaltam magam. Majd kiderül, bírom-e a tempót.





5 megjegyzés:

  1. Kedves Putrinka













    Kedves Putrinka! Nagy örömömre végignéztem a listát a régen olvasott blogokról, így hát megtaláltalak. Érdekes, hogy te nemrég költöztél Kunszentmiklós környékére, én pedig tavaly szeptemberben költöztem el onnan az ország déli határa mellé egy kis parasztházba, nemcsak nyári, hanem állandó lakosnak.Most már van igazi kertem, csak az erő hiányzik a műveléséhez. Azért néhány paradicsom palántám nekem is van már, háromféle fajta.Meg fűszernövények, meg virágok, meg gyümölcsfák.Sok erőt és örömet kívánok neked az új parasztházhoz és örülök, hogy újra olvashatlak! Klári




    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Klári, örülök, hogy visszatértél és remélem, Te is jól érzed magad az új helyen. Nagyon megszerettem az itteni, kissé nomád életet, de végülis Kunszentmiklóson nagyjából minden van, ami kellhet, a többit meg elhozza a GLS.

      Törlés
    2. Kedves Putrinka! Már jól érzem magam, de ehhez kellett ez az egy év, 33 évig laktam Dömsödön, Nehéz volt, olvastam nálad is, hogy tudsz egyet mást a selejtezésről, ház felszámolásról, az elengedésről.Örömet és erőt kívánik a nyárhoz, írjál sokat, hogy olvashassunk. Üdvözlettel:Klári

      Törlés
  2. Válaszok
    1. Igyekszem, mostmár jobban bírom a hajolgatást és a kapálást is. Igaz, minden nap szorgalmasan gyakorlok. Tudomásul kellett vennem, hogy ennyit bírok, holnap is van nap és egyébként meg senki nem csinálja meg helyettem. Ehhez tartom magam, néha fájdogál a derekam vagy a térdem, de végülis ez már a kor velejárója.

      Törlés