2022. május 29., vasárnap

Az első termések

Bár még csak május van, de elkezdtem a betakarítást. Az első nem az én érdemem, én csak letépkedtem a bodzavirágot és készült néhány üveg szörp. A tanyasi körülmények miatt gondot okoz az üvegek sterilizálása, de végül ezt is megoldottam.


Lett néhány üveg szörp és ha már úgyis benne voltam, találtam egy kis tavalyi levendulavirágot, abból is csináltam szörpöt. Azért ilyen sötétek, mert én a cukor egy részét megkaramellizálom, szerintem így karakteresebb az íze.


 

Néhány napja leszedtem az első epertermést. Az ősszel telepített részen is van egy kevés, de a két éve ősszel kiültetett bokrokon rengeteg van. Minden nap locsolom, hogy meg tudjanak nőni a szemek. Bár most volt kétszer is eső, azért kell a pótlás. Már kétszer szedtem retket is.


Februárban, amikor itt voltam a tetőt megszemlélni, találtam egy évek óta lejárt csomag Rajnai törpe zöldborsót, amiből próbaként kiszórtam a kerítés mellé kb 2 méternyit. Ma szüreteltem le az eredményt. Ezzel még nem megyek sokra, de örültem, hogy kikelt és adott termést. A később vetett most virágzik.



A héten nagyon belehúztam és elültettem az összes paradicsomot. A végére maradt 50 tőből párat kidobtam, mert nem láttam rá esélyt, hogy legyen belőlük valami, a többit egy ágyásba kiraktam, összesen 29 db-ot. Most 1-2 esős nap után mindegyik virul és elég jól néz ki. Kikerültek a paprika palánták is, bár azokból is kiselejteztem néhányat. Aztán az egész kertet belocsoltam talajkondicionálóval, a palántákat pedig tápoldattal. Hiába a locsolás, az esőnek sokkal jobban örülnek, most voltam szemlén és mindegyik palánta jól néz ki, néhány már virágzik is és a többség láthatóan nőtt és erősödött ezalatt a néhány nap alatt.

Kihasználtam a hűvösebb napokat és végre befejeztem a teljes veteményes gyomlálását, valamint rávettem magam olyan utálatos munkára is, mint a közönséges mahónia megrendszabályozása és a sok akáchajtás kivágása. Amennyire tudtam, bepréselődtem a kerítés és a sufni közé, ahol ez a közönséges, de jó szúrós növény igencsak elszabadult. Sajnos nem sokat tudtam tenni, mert olyan szűk a hely, hogy az ágvágót nem tudom megfelelően szétnyitni, úgyhogy csak tépkedtem és amit metszőollóval elértem, azt lekaszaboltam. A kutyafuttató utca felőli részét nem művelem, mert onnan annyi akácot és fenyőt szedtünk ki és valamiért kavicsos a talaja, emiatt és a sok gyökér miatt nem lehet vele semmit csinálni. Viszont elszaporodott benne valami bokorszerű borzalom, ami rizómával terjed, abból is ástam ki valamennyit. Egy részét elég az ásóvillával megemelni és ki lehet húzni, a másiknál meg már a szemem is gúvad, de a gyökerek még mindig nem akarnak kijönni. Az eső miatt megint kezdhetek füvet nyírni. Sajnos ez sem olyan egyszerű művelet, mert a pipacsot és egyéb vastag szárú gyomot kézzel kell kiszedegetni, különben a földre lapulva kihajt és akkor már levágni sem lehet. Ennek megfelelően a kezem is borzalmasan néz ki, fekete, reszelős és még a bütykeim is el vannak színeződve. De úgy tűnik, ezt majd csak télen fogom tudni lekoptatni. A lábkörmeim is jól mutatnak a szandálban, gyászolnak.

"Örömmel" látom, hogy néhány nap múlva jön az első hőhullám. Pont addigra lesznek kiültethető állapotban a káposztafélék, szét kell ültetni az egy bokorba vetett kukoricát, sárgadinnyét és sütőtököt. Szóval nem lesz megállás. Sajnos a bútorfelújítási projektbe még nem volt időm belekezdeni, pedig szereztem kölcsönbe egy hőlégfúvót. Viszont a pincét megint átrendeztem, immár tizenhetedszer.

A hűvös időt konyhai tevékenységre is felhasználtam. Köztudott rólam, hogy kedvencem a kék szín, mindenem kék, a ruháim, a bútorhuzat, a szőnyeg, borzalom. Nálam még a fogkrém is kék, bár mióta a Colgate gyártja és nem eredeti svájci, azóta az a kék bizony megfakult. Naszóval, bár már megettem kenyerem javát, de most jöttem rá, hogy van kékbúza liszt is. Nosza gyorsan vettem belőle, jó drága, és sütöttem belőle kenyeret.



Nem, a liszt nem volt kék, és a kenyér sem lett az, viszont finom. Hát így telnek napjaim, lassan haladok mindennel, de haladok. A neheze még ezután jön, a tetőcsere. El kéne intézni a kút legalizálását is és gyanítom, hogy az emésztő is lassan megtelik. De ha nem lenne semmi, akkor meg unatkoznék.


2 megjegyzés:

  1. A bodzát karmelizáltam, jó ízű vele. Sima levendulát áztattál pár napra a lébe? Ki kellene próbálni, van nekem is tavalyi levendulám. A tevékeny ember mindig talál munkát, legfeljebb abba "hal bele", hogy nem tud munkálkodni. Nincsenek meztelen csigák? itt arattak...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem már csak a virága volt meg, azt áztattam. De lehet a szárával együtt is. Itt valamilyen kis kúpszerű csigák vannak, eső után a diófa alatt tömegesen jelentek meg. Van csiga vesztőhely és helyben is meg szoktam kövezni őket. Amikor palántáztam a paradicsomokat, az egyiken reggelre fürtökben lógtak, azóta minden nap végignézem és leverem őket. Meztelen csigával eddig csak a teraszon találkoztam, ki tudja, ott mit szeretnek.

      Törlés