2012. május 29., kedd

Stukatur és egyéb rémségek

Azt sem tudom, hogyan kell pontosan leírni, hogy stukatur, de alaposan meggyűlt vele a bajom. Putrikám, mely fénykorában az elmondások szerint a falu egyik legszebb parasztfödémjével rendelkezett, elszenvedte ezt a méltánytalanságot és töménytelen százas szöggel bedeszkázták, levakolták, na ez a stukatur, mint egy álmennyezet-féle. A hetvenes-nyolcvanas években ez volt a divat. Leszedettem és felújíttattam alatta a födémet. A felújítás befejezésekor elhívtam a volt tulaj nénit, hát el volt ájulva, hogy milyen ronda lett az a gyönyörű mennyezet. Még jó, hogy én nem láttam az eredetit, mert akkor nap mint nap elsírnám magam. Hogy milyen volt, nem tudom, de ilyen lett:

Ez az utcai szoba, ez még úgy-ahogy, de persze minden szög helye külön-külön látszik, hiába tömködték be egyenként a lyukakat és festették le többször is.


Ez a konyha, ráadásul még van benne egy teknő is. Ez valahogy rosszabb állapotban volt, több festék kellett rá.
Természetesen kapott gomba elleni kezelést is a festés és lakkozás előtt.

Mivel régi épületről volt szó, utólag komfortosították, ami szintén okozott bőven kárt az eredeti épületben. A pénzhiány és az igénytelenség is tovább bővítette ezt a listát. Persze megértem én, hogy az idős emberek számára, akik már 50 éve ott laktak, nem ugyanazt jelentette a ház, mint nekem, bolond pestinek, aki az eredeti pompájában akarta viszontlátni a házat, ők a külcsinnél sokkal fontosabbnak tartották a praktikusságot. Így utólag, meg főleg a sok utánaolvasás után tudom, hogy minden egyes korszerűsítési lépés egy-egy szög volt a ház koporsójában, hogy jó nagy képzavarral éljek.

Először is beton került minden helyiség aljára, ami a szigetelés és megfelelő alap nélküli épületnek a vízelvezetését megzavarta. (Ennek majd a tető építésekor lesz nagyobb jelentősége.) Erre akkori jó szokás és divat szerint mindenhol linóleumot raktak, a hevenyészett, hepe-hupás betonon nem mutatott valami jól, de a szobában legalább parketta-mintás volt, egy csík a falra szegezve, mintha szegélyléc lenne. Ha elkopott a linóleum, ráragasztottak egy másik réteget.

Ezután bevezették a vizet, a csatornát és önkormányzati segítséggel fürdőszoba is épült. A középső helyiség hátsó részét leválasztották, mert ott volt egy kis ablak, és ez lett a fürdőszoba, használt WC-csésze és mosdókagyló, olcsó zuhanytálca. Valahonnan maradt csempe, addig rakták, amíg tartott. A fal persze téglából volt.



Aztán bevezették a faluba a gázt is. Kapott is a ház két szép konvektort, hogy a rosseb enné meg, a roskadozó kéményeket pedig visszabontották. Az első télen, még teljesen tudatlanul, és félve a vezetékek elfagyásától, gyújtólángon hagytam a készüléket. 70 ezer forintos gázszámla lett a "jutalmam". Ezt a gázos keresztet azóta is hordozom. Mivel ritkán járok le, főleg télen, volt olyan karácsony-újévi 10 nap ottlétem, hogy 100 köbméter gáz ment el, pedig 20 foknál nem volt melegebb a lakásban. (Azt azért meg kell jegyezni, hogy a vályogfalnak a gázkonvektor a legideálisabb fűtőeszköz, mert felmelegíti és szárazon tartja, de persze nem ebből a megfontolásból rakták tele a falu házait vele a 90-es évek végén.) Ha egyszer végleg oda költözöm, akkor mennie kell.

Ami azonban a legérthetetlenebb volt, az a konyha, ami nem igazán volt. Amikor először láttam a házat, nem is értettem, hogy a nagyszoba ajtajára miért kellett a saját zárja fölé még egy bazi nagy soproni kulcsos zárat felbarmolni. Ott tartották a hűtőt és azt zárták el maguk elől? A kertet művelték, volt zöldség, gyümölcs, mindennapos főzés, de hol? Tavasztól őszig az ún. nyári konyhában, ez világos, de télen - fűtésköltségkímélés címén - a hátsó szoba szolgált ún. lakókonyhaként. Régi, vastag kerámiaburkolata volt, szinte tökéletes állapotban, de valami rém randa szürke. Ott voltak az ágyak, meg a tűzhely bent a sarokban. Amíg a felújítás folyt, én is ott főztem és sokszor laktam is, de még az összes nyitott ablak ellenére is 2-3 nap kellett egy szagosabb ebéd kiszellőztetéséhez. A tűzhely a feljebb látható zuhanyfülke mögötti falon volt, mosogató vagy egyéb csapféle azonban nem volt a lakókonyhában. Vajon miért nem fúrták át a zuhanyrózsánál a falat és dugtak a másik oldalára egy csapot? Alig került volna valamibe és nem a WC melletti kiskagylóból kellett volna hordani a meleg vizet a mosogatáshoz, a lefolyót pedig beköthették volna a zuhanyéba.



Nna okostojás, nem tudom, hogy kell elforgatni a képet.

Az ajtók-ablakok is szépen karban voltak tartva. Amikor megkopott, kenték rá a következő réteget. Volt rajtuk vagy 100. Na, gondoltam, ez nekem való munka, írtam a Jézuskának, hozzon egy sarokcsiszolót, aztán majd én megmutatom, ki a legény a gáton. Addig mutogattam, míg a kezem könyékig kifért a becsukott ajtó alatt, így aztán röviden beláttam, ide szakember kell. A sarokcsiszolót azóta sem bontottam ki a dobozából. Az ablakok sem voltak jobb állapotban, amikor késő ősszel le-lejárogattam, minden alkalommal lapátoltam ki a döglött legyeket a szobákból. A bejárati ajtó dupla volt valamikor, de a külső, korhadt szárnyai bánatosan porosodtak a padláson. És akkor még a tetőről nem is szóltam.

A nyári konyha-fáskamra kombó megér egy külön misét, mert az is a rémségek kicsi tárháza - volt.

12 megjegyzés:

  1. Na, most már tudom, honnan indultál. Elrettentésnek is jó!:-) Kell nekem ház?:-)))

    VálaszTörlés
  2. Na, most egy naív kérdés:-), de visszaolvastam, és számomra nem derült ki. Férfi vagy vagy nő? Nem mintha olyan lényeges lenne, de én eddig nőnek hittelek, de most valahogy elbizonytalanodtam, olyan következetes elszántsággal viszed végig a dolgokat. Persze, a nők is sok mindenre képesek ám, dehogy is előítélet, amit itt előhozok!
    Azt hiszem az "Évus" név sok mindent elárul az én nemi hovatartozásomról.:-)

    VálaszTörlés
  3. Megvaaaan! Ez eddig elkerülte a figyelmem az előző bejegyzésedből:
    "Parasztasszonnak lenni nem sikerélményekkel kikövezett út..."
    Mégis jó volt az első megérzésem!:-)

    VálaszTörlés
  4. Mi tömésházban lakunk, heti 3-5 napot vagyunk itt. Ha van két konvektorod, az úgy felfűt, ha jó a tetőszigetelés (sár) az befedi, mint egy búra, s őrzi a meleget. Vannak kályháink is, így vettük, számomra ez biztonság, több lábon állunk. S úgy tapasztalom ez az épület nagyon jól őrzi a meleget. Régen télen összehúzódtak, ezért laktak-főztek abban a szobában, nagyanyám is így élt. Ami a nyári konyhát illeti, azért mentek ki oda, hogy az épületet hűvösen tartsák nyáron. Valahol olvastam.

    VálaszTörlés
  5. Végigolvastalak. Kíváncsi vagyok a folytatásra!S a fotón mintha a saját házunkat látnám, a két nagy ház közt a kicsi(miénk is), a hosszú ház, ahogy a faluban mondják, de el nem cserélném!

    VálaszTörlés
  6. Holdgyöngy te is itt vagy? :-)
    Jól bevackoljuk ide magunkat.Én pedig mindkettőtöktől tanulok majd. A te blogod már szeretem, ez a blog is tetszik. De jó nekem!:-)Örülök nektek, mint potenciális kezdő.

    VálaszTörlés
  7. Évus meg fogsz lepődni, én is Évus vagyok.:-) Persze nő, már nem a legfiatalabb kiadás.

    Holdgyöngy: a konvektorral kapcsolatban biztosan igazad van, de ezt én sosem tudtam kitapasztalni, mert csak hét végére szoktam lemenni, akkor pedig nagyon ki vannak hűlve a falak. Ha ott élnék, biztonsan másképp alakulna. Azért nekem is van egy kis kályhám, amivel besegítek, meg arra is jó, hogy a sok szemetet is el lehet benne égetni.

    VálaszTörlés
  8. Én sem mai kiadás vagyok már!:-)

    VálaszTörlés
  9. Üdv!
    Fafödém felújítás közepén állok, és teljesen tanácstalan vagyok festék ügyben. Csiszolás, előkezelés megvolt. Oldószeres vékony lazúrt hígítottam, hogy a 100 éves nyomokba bele tudjam tunkolni a festéket. Tölgy színt választottam, ami a színskála szerint nagyon világos, de az én födémemen kicsit sötét lett. Ezen még annyira nem is aggódnék, de a 2. réteg sem fedi le a felület hibáit, pl. a fakárosító rovarok nyomait. Ha lakkal kezelem, az valamennyire kitölti a felületet?
    A fafödém milyen festékkel (vékony, vastag lazúr, selyemfényű, matt), milyen színnel, milyen lakkal (oldószeres, vizes, magasfényű, selyem) lett lekezelve?
    Köszi a választ és nagyon gratula a bátorsághoz. Én is parasztházban lakom.
    üdv,
    Adrienn

    VálaszTörlés
  10. A stukatúr eltávolítása után mivel hőszigetelted a födémet? Mert úgy tudom hogy a födém és a stukatúr közötti légrés az maga egy szigetelés, de a stukatúr eltávolítása után nem lesz szigetelés. Érdekelne mert nagyon tetszenek a látógerendás parasztházak. Válaszodat előre is köszi: Meli

    VálaszTörlés
  11. Sziasztok
    tudna valaki ajánlani valakit aki stukatúr felújítással foglalkozik. Most javítják a falaim ás felül agyhalál néhol belátok a padlástérbe vagy a mennyezet közé a légrésbe...szeretném helyre hozatni vagy kompletten lecserélni....válaszotok előre is köszönöm
    zalai vagyok

    VálaszTörlés