2012. május 30., szerda

Tetőznek a gondok

Hát igen, ami belül volt, az várható, látható és javítható volt. A tető sem tünt problémásnak, amíg csak futtában néztük meg. Na de amikor feltettem az okulát, a távolban láttam közeledni elszegényedésem napját, melyet a tető fog okozni. A tartógerendák hiányosak és repedezettek voltak, a lécezés szintén hagyott kívánnivalót maga után és persze a problémát tetézte, hogy a két házat egybe építették, omladozó tűzfal, az alsó épület teteje pedig a hullámzó Balatonra hajazott. Az alsó épület, mivel korántsem olyan gondossággal készült, mint a főház, a továbbiakban is jó sok gondot okozott. Kényelmi megfontolások miatt a nyári konyha elé építettek egy szörnyű fakalyibát, ott tartották a kukát meg a szerszámokat.


A házon ún. betoncserép volt, amelyet valamikor a faluban készítettek, de mivel az üzem már régen bezárt, pótlására semmi esély sem volt. Csatorna itt-ott volt, az is többnyire rozsdás. Érdekes, hogy a parasztházak jó részén nincs ereszcsatorna. Azt viszont ki kell emelnem, hogy minden vízelvezetés szabályos és gondos volt, tehát a tetőről lejövő esővíz ki volt vezetve az utcai árokba és a kút előtt is beton lefolyó volt, szintén az árokba kötve (rendeletileg tilos a tetőről lejövő vizet az épületek közé vagy a csatornába ereszteni). A ház előtt nincsen járda, hanem árok, az azt áthidaló gyaloghíd is úgy van kiképezve, hogy az esővizet az árokba vezesse.


Az alsó épület még ramatyabb állapotban volt. Ez az épület érdekes módon fekete termésköveken áll, amit gondosan bevakoltak. Majd később kerül ki, mi is van a vakolat alatt.


Ez a többihez képest már csak apró szépséghiba:


Nehéz döntést kellett hozni: kijavítani a tetőt, amennyire lehet, aztán egy életen át toldozni-foldozni vagy nagy lélegzetet venni és új tető egy életre, mind a két házra. Hát ez utóbbit választottam.

Nagy szerencsém, hogy egy építészmérnök ismerősöm, aki főleg műemlék-épületek felújítását felügyelte, segített és tanácsokat adott, megnézte és ellenőrízte az árajánlatot, de sajna a tető akkoris 2,7 millióba fájt. Hosszas gondolkodás után úgy döntöttem - és az építész ezzel egyetértett - nem cserép kerül a házra, hanem bitumenes zsindely. Úgynevezett rusztikus vöröset választottam, ami úgy nézett ki, mintha nagyon régi lenne.

Tehát elkezdődött a ház megvédése a vizektől, a talaj- és esővíztől. Elsőként a ház hátulját ásták ki kb. 70 cm szélességben, egészen az alap alá. Ez persze főleg csákányozást és lapátolást jelentett 12 méter hosszan. Ebbe az árokba került az ún. dréncső, ami egy kb. 20 cm átmérőjű, "fölül" kilyuggatott cső, ez hivatott elvezetni a ház falától az odafolyó csapadékvizet. Maga a cső zúzalékkőbe (olyan, mint a sinek között van) került, a ház falához kátránypapírt és fóliát fektettek, 2 függőleges kivezetést is belehelyeztek, hogy a csövet lehessen tisztítani, majd az egészet befedték a zúzalékkővel. Így a ház fala már nem érintkezett a talajjal, mely oldalra, tehát a falra is vezetné a vizet, hanem az a köveken lefolyva a csőbe kerül és kifolyik. Az persze majd a jövő zenéje, hogy a szárazabb házfal hogyan fog viselkedni. Most így néz ki: már persze ha rájöttem volna, hogyan kell a képet elforgatni, de még nem.



Mielőtt a dréncsövet lefektették volna, természetesen gondosan bevakolták a ház hátulját, hogy ne a zúzalékra hulljon a sok szemét és az lefolyjon a csőre. Mivel a ház hátulja nem volt jó állapotban, helyesebben egy szem vakolat sem volt már rajta, csak a puszta vályogtégla, ezért fel kellett hálózni. Sajnos arról nem készült kép, de valahogy úgy nézett ki, hogy 100-as szögeket vertek be kb. 10x10 cm-es kockákat alkotva, aztán vékony dróttal mintegy behálózták. Rabszolgamunka. Így tapad meg rendesen a vályogon a vakolat és így lesz tartós. Mivel a háznak nincs alapja, így díszköveket tettek rá lábazatként.

Aztán elkezdődött - volna - a tető cseréje. Már 2007 szeptemberét írtuk. A fővállalkozó asztalos mester előtte 1 héttel levágta az egyik ujját. (Megjegyzem, a balesetek végigkísértették az egész felújítást.) Szóval a tetőfelújítás majdnem egy év késedelmet szenvedett, csak a következő év júniusában kezdődött (alig merem bevallani, hogy csak az idén fejeződött be teljesen). A tetőcsere viszonylag gyorsan ment, csak az utána következő apróbb munkákkal volt baj. A  legnagyobb kihívást az okozta, hogy a ház egyik sarka megsüllyedt és a főépületen 16 cm-es, az alsón pedig 26 cm-es szintkülönbséget kellett korrigálni, hogy vízszintes legyen a szerkezet. Úgy határoztunk, hogy a főépület tűzfalát nem építjük vissza, hanem dupla lambériából, közte szigeteléssel készül el. Ilyet kapott a hátsó épület is. Az egyik kéményt újraépíttettem, hogy kályhát is tudjak használni.


Dilemmát jelentett még a szinválasztás is, hisz az eredeti nógrádi parasztház hófehérre meszelt, sötétbarna ajtókkal, ablakokkal és oszlopokkal. Mivel azonban nem korhűen akartam felújítani, csak stílszerűen, jelezve, hogy a ház immár új életet kezdett, ezért a cseresznyére pácolt nyílászárók és oszlopok mellett döntöttem. Nekem tetszik. A fehér falakat sem fogom megtartani, majd később eldöntöm, milyen szinű legyen. Ilyen volt eredetileg:



És ilyen lett a tetőcsere után:


A tető természetesen megkapott minden extrát, a szellőzőket, 10 cm-es szigetelést fóliázva és mindenhol ereszcsatornát. A hátsó házikó és ugyanolyan elbánásban részesült.







Az alsó képen látható az a sárga csődarab, az a dréncső, az előtte lévő kupac pedig a lerombolt fakalyiba betonalapja. Oda aztán mindent beleöntöttek, ami a háztartásban felesleges volt, láncok, rozsdás szögek, stb. Átkozódtak is a munkások, mire mindet feltörték.
Azt nem is kell mondanom, hogy az a június-július olyan csapadékos volt, mint még soha. Minden nap abba kellett hagyni a tetőépítést és hiába takargatták, jó sokszor beázott.

A sitthalomról jut eszembe, a régen épült házaknak nemcsak a régisége a probléma, hanem az is, hogy akkoriban még nem volt szervezett szemétszállítás. A kisház mögötti domb alól egy komplett tetőzetet ástam ki, persze összetörve. Na meg ki is téglázták, hogy ne a sárban kelljen a kerti pottyantósra kimenni. A téglákat persze a fagy szétmállasztotta, még ma is szedem a maradékát a kertből, ahová az esővíz lemosta. A kerítés tövében végig pedig egy évszázad üveg-porcelán és vizeskanna-maradványai voltak elásva. (A szomszédom nem ilyen rendes, az ő felszántott kertje úgy néz ki, mint egy sittelep, tele van tenyérnyi üvegdarabokkal, féltéglákkal, tetőcserép-darabokkal. Nem is nyúl kézzel a veteményesbe.) A nagyobb darabokat, mint pl. fémhordó, kiszuperált kertkapu, fólia, dróttekercsek, felhasználták a telekszél alátámasztásához, hogy ne mossa el olyan könnyen a víz.

Most látom, hogy rengeteg negatívumot írtam le a kis putrimról, külső szemlélőnek talán úgy tünik, egy romhalmazt vettem, pedig nem, ez egy jó állapotban lévő, karbantartott épület volt, csakhát az idő vasfoga nem kímélte és ennyi év után már megérdemelt egy komolyabb ráncfelvarrást.

10 megjegyzés:

  1. Két dolog is szembe jutott:
    1.Olyan szakértelemmel írsz mindenről, hogy érdekelne te előtte is tudtad ezeket a szakszavakat, és hogy mi a teendő, vagy menet közben tanultad,mert körbe voltál véve mesterekkel, és így utólag már minden egyértelmű. Mert nekem amiről írsz olyan kínai, hogy nagyon butának érzem magam.Persze tudom,hogy meg kell nézni a tetőt a tartó szerkezetet is vételkor stb, stb..., de egy régi ház esetében ez úgysem lesz tökéletes, és még finom voltam.:-)

    VálaszTörlés
  2. 2.Az is a fejemben van, hogy az általunk kiszemelt ház, melyben még bent nem is voltunk, látszólag is felújításra szorul.Mi mindennel fogunk szembesülni. vajon érdemes -e foglalkozni vele. Persze, ezek találgatások, majd bő egy hát múlva tudjuk csak megnézni, mert a párom akkor jön haza.Ha csak addig el nem adják másnak, mert nem kértük, hogy várjanak ránk. Ha ez megtörténik, akkor ennek így kellett lennie.
    Hasznos és jó volt, amiről írtál, és nézem a képeket is látom, ahogy változik a külső, ahogy újul a ház.

    VálaszTörlés
  3. egy hát= egy hét

    Természetesen!:-)

    VálaszTörlés
  4. Kedves Évus!
    Utólag mindig okos az ember, de mint az elején is írtam, a Parasztházak c. könyvből nagyon sokat tanultam. A végén ha ránéztem egy vályogházra, a repedésekből meg tudtam mondani, mi okozza. Vannak olyan problémák, amikkel sohasem vettem volna meg a házat: penészes, túlzottan vizes, belül leomlott a fal egy része, beszakadt a tető, láthatóan károsodtak a falak vagy a mennyezeti gerendázat, talajvizes, árvízveszélyes területen fekszik, stb. Az is kizáró ok lett volna, ha túl sok átalakítást végeztek volna benne vagy félbehagyták az átalakítást (magyarán szétbarmolták a régit és nem tudták, hogyan tovább - hány ilyet láttam). Nem vettem volna meg továbbá kockaházat vagy az 50-80-as évek között épült bármit.
    A kérdés az, mennyi pénzetek van és milyen célra veszitek a házat. Amikor én vettem, úgy gondoltam, hogy nyugdíjas koromban már nem szeretnék panelban élni, és oda fogok költözni. Ennek megfelelően tudtam, sokba fog kerülni, mert mindent úgy akarok megcsináltatni, hogy engem életemben már kiszolgáljon. Kényelmes lakóház legyen, ami számomra megfelelő méretű konyhát, kádas fürdőszobát, tárolóhelyiségeket jelent. Ha valaki csak hétvégi házat, nyaralót keres, akkor nem kell ilyen nagylélegzetű dologba vágni, ezt a házat is sokkal kevesebből is lehetett volna tovább használni, hiszen eddig is lakták.
    Ami a kiszemelt házat illeti, szerintem megvár benneteket, nem lehet manapság olyan gyorsan vevőt találni rá, hacsak nem valami különlegesség. Ha megnézitek és úgy gondoljátok, túl sok munka lenne vele, vagy riasztó dolgokat láttok, odébb kell állni, annyi eladó ház van, biztosan találtok megfelelőt.
    Amint már írtam is, ha az egyébként felújításra szoruló házban új festés vagy javítás van, az mindig valamit el akar fedni. Meg kell kérdezni, mikor épült, mit tudnak a multjáról, milyen felújításokat végeztek rajta. Ha korszerűsítették, akkor az alkalmazott anyagokból és szerelvények minőségéből láthatjátok, mennyire volt igényes a dolog. Ha egy ház felújításra szorul, az lehetőséget nyújt ahhoz is, hogy olyanná változtassátok, amilyet szeretnétek.
    Amikor én kerestem, akkor nagyon sok ilyen tornácos parasztház volt a piacon, a többségük hasonló állapotban. Amit legelőször megnéztem: a környezete. Kik laknak a szomszédban, idősek vagy fiatalok, milyen utcában van, az hol helyezkedik el a faluban, faluszéle vagy beljebb a faluban és sajnos mielőtt bárhová elutaztam, az volt az első kérdésem: milyen az etnikai összetétel. Ha a ház gyanúsan olcsó, mindig erre kell gyanakodni. Egyébként pedig a választásnál megpróbáltam elképzelni, hogy tudnék-e itt élni. Amikor megéreztem, hogy igen, itt tudnék és elkezdtem tervezgetni, na azt a házat vettem meg. És ez a mai napig is így van, nagyon erős érzelmek kötnek ehhez a kis házhoz.

    VálaszTörlés
  5. Szia, milyen segítőkész vagy, hogy ilyen részletesen írtál.
    Az egyik blogbejegyzésem arról szól, hogy leírtam miért is kell, íme:
    http://naplo-holle.blogspot.com/2012/05/miert-is-kell.html

    Most még mindkettőnket a munkahelyéhez köti a saját lakása( egy elég jól működő távkapcsolat a mienk), és egyéb családi kötöttségek, de ő is jól érzi magát falun, én is, és nem is tudom hogy jutottunk el oda, hogy talán kellene egy kis ház. Pénzünk az nem sok van, felújítandót kell venni.Igaz, a felújítás sokba kerül, de fokozatosan lehet ölni bele a pénzt, nem most egyszerre kell letenni.
    Ami házat most kinéztünk, azt még belülről nem láttuk, tehát sokat nem tudok mondani. Az általam emlegetett M-nal, a párommal egy vasárnap fedeztük fel a házat( egy bejegyzésben erről is írtam), és ő kedden 3 hétre elutazott. Jövő hétvégére jön haza, és akkor belülről is megnézzük. Nem is olcsó, nem is drága, és láthatóan felújításra szorul.Olyannal megyünk oda megnézni, aki ért ahhoz, hogy megmondja milyen állatban van a ház, szakmája volt.
    Most még nem állandó ott lakásra kellene, de M. hamarosan nyugdíjba megy. Éppen azon gondolkozott, hogy mit találjon magának, hogy depresszióba ne essen, ha hirtelen megszűnik neki a napi rutin, ami a munkával járt. Nos, egy ház egy kerttel, udvarral, felújítással talán éppen jó lenne egy városi lakás után.Szóba jött nyelvtanulás, gitározni megtanulás is depi ellen:-)))
    Azt még le kell írnom, hogy a kis falucska, az utca, a ház kívülről és az udvara is olyan, ahol tudnánk élni.Fehér tornácos, hosszú de nem nagy parasztház.
    Először hétvégenként lennénk ott és szabadidőnkben, aztán ki tudja...

    VálaszTörlés
  6. Bocs', most láttam, hogy a 2. bejegyzésben írtam már egy-két dologról, amit itt újra leírtam. Azt reggel írtam, és most nem olvastam el újra, ezért az ismétlés.

    VálaszTörlés
  7. Az a legfontosabb, hogy lássátok ott a jövőtöket, még akkor is, ha nem ott laktok állandóan. Legyenek terveitek, mit hogyan, persze nem kell feltétlenül olyan nagyszabású felújítást csinálni, mint én tettem, kevesebből és szerényebben is kényelmes és lakható házatok lehet. Majd idővel minden kialakul. Én is már 6 éve csinálom és még nincs vége. Sosincs vége, mindig újabb és újabb ötleteim vannak, akár a házban, akár a kertben. Egy kertes ház állandó elfoglaltságot ad. A megszokott dolgokról sem kell lemondani, mint tv vagy internet. Nálam ugyan nincs net, de azért műholdas tv van, mert napközben szinte mindig kint vagyok, de azért az esték hosszúak. Ha ügyesek vagytok, vagy van segítőkész szomszéd, sok mindent egyedül is meg fogtok tudni csinálni, kisebb javításokat, festést, stb.

    VálaszTörlés
  8. Azt tudom, hogy soha nincs vége.Ha úgy vesszük, hogy ez jó, akkor tulajdonképpen meg is oldódott az ezzel való lelkizés. Ha az embernek nem kell ott laknia míg a legnagyobb káosz van az elején, akkor nem is kiborító, mert mint írtam rumliban lakni hosszú távon nem megy.
    Szomszédokkal jóban lenni? Rajtunk is múlik, nem félek tőle.
    Jövőképünk van vele kapcsolatban szerencsére.lakás megmarad, de az az érzésem, egyre többet leszünk majd ott, mert megszeretjük, és M. is nyugdíjba megy. Én még nem mostanában, de eljön az is.

    VálaszTörlés
  9. "ott" = a Házban. Félreérthető, ha nem írom ki. Most iszom a reggeli kávém, még nem szívódott fel:.:-)

    VálaszTörlés
  10. Sziasztok!
    Ma találtam e blogra, és olvasgatom is végig, ahogy kell. Tetszik!
    Csak utalni és egyetérteni szeretnék veled Putrinka, miszerint ha megérzi az ember egy bizonyos ingatlannal kapcsolatban, hogy ott jól ellehet, és tervezgetni kezd..., na azt meg kell venni. Bár mi kockaházat vettünk egyéb megfontolásból, nem bántuk meg.
    Várom a további bejegyzéseket, és utólagos engedelmeddel kiteszlek a blogrollomba.

    VálaszTörlés