2012. június 12., kedd

Kert végében patak csordogál...

hogy a rosseb egye meg. Pedig milyen romantikusan hangzott a hírdetésben. A patak önkormányzati terület. Falusi önkormányzat anyagilag felnéz a templom egerére. Ennek megfelelően néz ki minden, a tulajdonában lévő patak- és árokpart. Nyakig ér a gaz. A patak az évtizedes bányászat eredményeként csak esős időben megfelelő vízhozamú, egyébként alig csordogál. Mivel az én kertem mögötti rész a legalacsonyabb és teljesen egyenes szakasza, ha kevés a víz, az előtte és utána lévő részeket magas gyom növi be, lehetőleg csalán. Így azt az önkormányzati közmunkások sem vágják le. Ha nem akarok csalánkerítést, akkor gyomirtózok. A patakban lévő kevés víz ott pang és büdösödik, a környék összes békája nekem ad szerenádot éjjelente. Olyan hangerővel, hogy a kb. 40 m-re lévő hálószobában is jól hallani. Mostanában - rájuk való tekintettel - gyomirtózás helyett a kertben összeszedett gyomot és levágott citromfű és mentaleveleket kicsit megszárítom és leterítem vele a patakpartot, talajtakaróként használva azokat, így nem nő olyan tempóban a gaz. Ki tudja mi volt szebb, amikor megvettem, a csalán vagy ez a dizájnos kerítés?


A túloldalon csak az oszlopok látszanak, na azon az oldalon a szomszédnak kéne megcsináltatnia. Unokáim sem fogják látni. A felső képen látszik, hogy a patak partján jórészt már ki is dőlt.


A telekhatárt nemcsak a kerítés jelzi, hanem ott megy az árok is. S hogy miért ilyen kanyargósan? Hát azt hiszem, minderről az a nagy diófa tehet. A régebbi tulaj valószinűleg kilobbizta annakidején (1976-ban telekkönyvezték a környéket), hogy a diófa az ő kertjében legyen. Ezért aztán ilyen bütykös lett a kert. A többi mind szabályos téglalap, ez meg bütykös - volt két évvel ezelőttig, amikoris olyan felhőszakadás zúdult a falura, hogy mindent letarolt, az árkot elmosta és betemette, a kerítést pedig átszabta. (Amit én csináltattam, azt nem, ez itt a szomszédé. Csak megjegyzem, hogy 1 ilyen kerítésoszlopnakvaló háromezret kóstált.)
Így aztán szomszéddal, ki szintén őrült pesti, megállapodtunk, hogy telekkönyvileg is kiegyenesíttetjük a kertjeinket, a diófát meg úgyis megütötte a guta vagy belefulladt a vízbe. Sajnálom, mert kiváló diót adott, gyönyörű bélzet, jól törő héjazat. Tény, hogy a fenti jeles esemény után - melyhez hasonlót az itt lakó öregek még életükben nem láttak - alapos tereprendezést kellett tartani, árkot ásni és romokat eltakarítani, mert a magasabban lakók kertjében elásott szemét mind nálunk kötött ki, a kerti pottyantósok beltartalmáról nem is beszélve. Vegyvédelmi gumicsizma hónapokig alapfelszerelés volt. Szomszédom halált megvető bátorsággal harcolt meg az önkormányzattal, míg beszerezte az engedélyeket, hiszen az árok is önkormányzati tulajdon, önálló hrsz-e van, földmérőt hívott, új árkot ásatott, stb. Azért mindenkit lebeszélnék a földmérőről, amennyiben nem életbevágó a dolog, mert 130 ezerért volt képes szóba állni velünk.


Elkészülte után ilyen lett, az elhalálozott diófát a múlt héten vágták ki.

Ilyen a patakpart nyáron, jó nagy eső után. A kerítés túloldalán az a pocséta a patak.



És ilyen télen:

A kertnek egyébként remek talaja van, majdnem minden megterem benne. Felásni ugyan nem bírnám, de minden évben felszánttatom, így könnyebb vele dolgozni, igaz, ágyások sosem lesznek benne, a közepe zöldségeskert, a gyümölcsfák és bokrok a szélére kerültek. Az elmúlt években málnát, epret, fekete ribizlit, mókusmogyorót, áfonyát telepítettem, vettem néhány gyümölcsfát is, amit szeretek: cseresznye, alma, sárgabarack. Ezen a talajon szinte csak a szilvafa marad meg hosszabb ideig, a többit 10-15 évenként pótolni kell. Amikor megvettem, tele volt lepukkadt szilvafákkal. Mindet ki kellett vágatni, csak 2 élte túl a láncfűrész tombolását. Ezeket most próbálom megmenteni az utókornak, mert eddigi életükben metszőollót még képen sem láttak. Próbált már valaki elhanyagolt szilvafát megújítani? Hát én igen. Nem semmi. Az egyiknek már alig van ága, ami van, azt is le fogom vágni az idén, mert mind elszáradt. A másikon annyi termés van, hogy nem győzöm alátámasztani az ágait. Így most kétszilvafás nemes vagyok. Még.

4 megjegyzés:

  1. Gyönyörű a "téli kerted"!
    Ha a szomszédod nem hajlandó kerítést csinálni, szólj az önkormányzatnak, oszt majd jól felszólítják, ugyanis elvileg büntethetik is érte 30 ezerre. Vagy szólj a szomszédnak. Vagy ültess oda sövényt, oszt a szomszéddal elosztoztok anyagilag. Ha egyik sem megy, nincs több ötletem. Én asszem sövényeznék, mer' még talán az a legszebb, meg a szomszéd képét sem kell bámulnom.
    Bár nekünk szerencsén van, mert full normális a szomszédokkal az iszony. Olyannyira, hogy rendszeresen segítünk egymásnak télen, nyáron, sőt rendszeresen összejövünk egy jó kis barbi partira is, vagy mozira, vagy csak iszunk egy jó "citromos gólát", esetleg sört. És ez nem csak az egyikre értendő, hanem mindenikre.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudom, hogy megbüntetnék, de valahogy sajnálom a nyomorultat, mert munkanélküli meg kissé alkesz is. Szóval beszéltem már vele, de azt mondta, akkor lesz kerítés, ha kap munkát. Azért már 10 m hosszan telepítettem "csodasövényt", úgyhogy megoldom a dolgot. A kerítést azért szeretném, mert ott a patakparton mindenféle népek járkálnak eső után csigát szedve, aztán bejönnek a kertbe is. A kerítés legalább őket távol tartaná. Teljesen nem sövényezhetem végig, mert onnan jön be a traktor szántani.

      Törlés
  2. Én is sövényt akartam javasolni, jól takar, de az a bejárás sem biztonságos. Nálunk a kert leghátsó része lejt, de kissé furán finoman szólva. Amikor az elődők felújítottak odaborogatták a sittet, stb. az azelőtt sem egyenes talaj végébe. Nos így aztán minden, csak nem egyenes. Mi is majd gyümölcsfákat ültetnénk, csak tavaly korán lefagyott a talaj, mire kimentünk. Meg gondoltunk egyet raktunk bele csicsókát, hadd szaporodjon, s mellé csak úgy krumplit (kicsit Ruth néni ötelete alapján), ki is kelt mind, csak a szalmatakarója maradt le. Majd... Ott nagyon könnyű volt feltörni, nem úgy mint a veteményeskertnél.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na majd legközelebb lefényképezem a sövényt is, bár most nem mondható csinosnak, mert nagyon megnyirbáltam. Azt hiszem, ez is a rossz döntések egyike volt. Csodasövényt vettem, ami évente nő 1,5 m-t, most volt 3 éves tavasszal, de már 4-5 cm átmérőjű ágak is vannak benne, a közepe tele van száraz ágakkal és mivel nem követtem gondosan a kezelési utasítást, azaz 15 cm-enként kellett volna vágni, így 70-80 cm-es kopasz részek vannak, ahol nincs oldalhajtás. Arról nem is beszélve, hogy ilyen vastag ágakat a sövényvágó sem visz el. Most megvan belőle a téli tüzelő.

      Törlés